PPC jako investice aneb jak určit rozpočet kampaně

I když přirovnání PPC kampaní k – řekněme akciovým – investicím bude občas pajdat na obě nohy a určitě by se mu dalo leccos vytknout, věřím, že je to myšlenkové cvičení, které se vyplatí aspoň jednou za čas vyzkoušet. Zvlášť pokud jste v pozici inzerenta (e-shopaře nebo podnikatele, který chce propagovat své služby) a právě zvažujete, kolik do PPC kampaní nalít peněz, zpozorněte, protože právě tuhle otázku se zde pokusím zodpovědět.

Mým cílem není prodat vám PPC reklamu, ani vás nadchnout pro investování. Místy vám budu tvrdit, jak skvělých výsledků můžete dosáhnout, jinde naopak budu vaše představy krotit. Rad bych zkrátka uvedl možná očekávání na pravou míru, nastínil, kolik investice do reklamy může přinést, a vysvětlil, proč se na ní dívat právě jako na investici, a ne jako na nutný náklad.

Proč vznikl tenhle článek?

Začínající inzerenti většinou určují výši rozpočtu podle myšlenky Kolik si můžeme dovolit utratit? Hledají cestu, jak utratit co nejméně peněz a vydělat z nich co nejvíce. To samozřejmě podle selského rozumu dává smysl, ale v praxi to často naráží na fakt, že za každou investovanou korunu můžete vydělat jen omezené množství dalších korun. A pokud je ta původní investice příliš nízká, často ani nepokryje další náklady, které kolem spuštění a správy PPC kampaní vznikají. To je problém, který hravě vyřešíte, pokud si osvojíte investorský mindset.

V kasičce se vám úspory nezhodnotí, ani když je budete hodně hypnotizovat…
Continue Reading

Když jsem se pak v patnácti rozhodoval, co dál dělat, PPCčkařina pro mě byla jasná volba…

Místo nastavování konverzí, automatizace pomocí skriptů a výpočtů optimálního CPC se dnes přesuneme k obecnějším, kariérním věcem. Čeká vás spletité vyprávění, jak jsem se dostal k PPCčkům, proč jsem u nich zůstal, kde jsem se je učil a co mě nejvíc posunulo v mé kariéře.

Studentská léta

Možná tušíte, že to s výběrem budoucího povolání nebylo tak jednoduché. Když jsem v patnácti nastupoval na Střední průmyslovou školu sdělovací techniky, o PPC jsem neměl ani tušení. V té době ostatně byly Google Ads (tehdy AdWords) v plenkách a platba za klik (tedy samotný termín PPC), byla záležitost 2 roky stará.

Teď si možná řeknete, že od průmyslovky je to k online marketingu celkem blízko. Jenže láska ke knihám mě zavedla na Filozofickou fakultu UK, kde jsem další 4 roky strávil studiem češtiny a literatury. S trochu fantazie jsem tak mohl mít našlápnuto ke kariéře copywritera.

Continue Reading

PPC campaign anomalies monitoring script (for Google Ads)

Česká verze zde

How does it work exactly?

The script regularly goes through the campaigns and checks the Cost, CTR and CPA for the given period of time and compares these metrics with the previous period. It checks metrics for 1 day (yesterday), last 7 days and last 28 days. If the difference between the compared time periods exceeds the coefficient that you set during the implementation, the script will send you an email notification.

Continue Reading

Skript na hlídání výkyvů PPC kampaní (v Google Ads)

Ačkoli dobře nastavené kampaně mohou běžet celé měsíce bez jediné úpravy, občas stačí jediný den a jediná drobná chybka, aby se kampaň vydala špatným směrem a způsobila vám pořádnou ztrátu. Pravidelná kontrola kampaní je proto opravdu důležitá, zvláště pokud spravujete více účtů s desítkami, možná stovkami aktivních kampaní. A ačkoliv je lidský dohled nenahraditelný, je možné jej do určité míry automatizovat. Proto vznikl tento skript.

Je napsaný tak, aby pravidelně procházel kampaně a v případě předem definované anomálie zaslal upozornění na e-mail.

Continue Reading

2021 v domácím kanclu aneb další rok v životě PPC kance

Rok se s rokem sešel a já jsem zase o něco sešlejší, ale snad i o trochu moudřejší. Po turbulentním roce 2020 spousta lidí doufala v poklidnější rok, ale rok 21 se rozhodl pokračovat hrdě ve šlépějích svého staršího bratříčka.

Ale přesto nemůžu tvrdit, že by šlo o špatný rok. Pojďme se na něj podívat.

Práce

Už ve shrnutí roku 2019 jsem psal, že přijímat každého klienta, který se ozve, je nejrychlejší cesta k vyhoření a podlomenému zdraví. V minulém ročním shrnutí jsem si pochvaloval, jak jsem počet klientů zredukoval a v roce 2021 jsem v tom pokračoval a stavy snižoval ještě víc a klienty podroboval mnohem přísnějším kritériím výběru.

Jako datově a analyticky založený člověk jsem si založil složitou excelovskou tabulku se spoustou vzorečků a počítal si skóre klientů z pohledu výnosů, časové náročnosti, věhlasu klienta, dokonce jsem si zavedl i metriku pro své subjektivní hodnocení klienta. Ale ani to mě neuchránilo před tím, abych se několikrát nespálil a s několika novými klienty se nemusel záhy rozloučit.

Nejdůležitější jsou lidi

Nakonec se stejně tím nejspolehlivějším vodítkem ukázal vlastní pocit. Ne takovéto prvotní nadšení “tohle je boží služba, to bude něco”, které mě zaplaví s každou novou poptávkou, ale takový ten tišší vnitřní hlásek, který říká buď “tohle bude hroznej opruz, budeš litovat, že ses do tohohle pouštěl”, nebo naopak “tohle bude fajnová spolupráce, s těma si budeš rozumět a někam tě to posune”. Nebo něco na ten způsob. Občas se i tenhle vnitřní hlas zmýlil, ale snad pokaždé, když mě varoval, se opravdu něco nepovedlo.

Jenže řídit se intuicí, to zkrátka není můj modus operandi, tak vám přece jen zkusím vypsat několik více či méně objektivních indikátorů, které z mého pohledu ovlivňují úspěšnost spolupráce.

Continue Reading

Checklist: Responzivní reklamy ve vyhledávání Google Ads (RSA)

Co jsou RSA (responsive search ads) reklamy?

Jedná se o aktuálně nejnovější formát textové reklamy, ve kterém můžete použít více různých nadpisů, popisků a dalších prvků, ze kterých pak Google vytváří různé varianty výsledného inzerátu.

Tím se liší od předchozích verzí reklam (ETA, dříve i STA), kde jste prostě vytvářeli „manuálně” každý jednotlivý inzerát. Napsali jste nadpis inzerátu, další nadpis, nějaký popis, odkaz a reklama byla na světě přesně v takové podobě, v jaké jste ji „vysochali”.

Continue Reading

Nekalé triky PPC agentur aneb „Všichni vás šidí, jen já to dělám poctivě“

Na (nejen) českém internetu můžete najít spoustu článků o nejčastějších podvodech, které PPC agentury a specialisté používají na nic netušící klienty, aby je mohli oškubat.

Často určitě vznikají z ušlechtilých pohnutek a se snahou neznalého klienta edukovat, aby podobným praktikám nenaletěl. Ale mezi řádky vždy můžete číst jasně napsané:

“Všichni vás šidí, jen já to dělám poctivě. Schválně se podívejte do účtu a objednejte si někoho lepšího. Mě.”

Continue Reading

Tvorba konverzí krok za krokem od Google Tag Manageru po Google Ads (včetně UA a GA4)

Tenhle návod vám pomůže s konkrétním technickým nastavením konverzí pomocí nástroje Google Tag Manager. Naučíte se, jak nastavit konverze pro Google Ads i Google Analytics. A to jak pro starou verzi, tak pro novou.

Pokud chcete dostat všechno tohle know-how přehledně a kompletní, stáhněte si e-book pěkně rovnou.

Co to konverze vlastně jsou, jak s nimi operovat a jak je vyhodnocovat, si přečtěte v článku Vše, co byste měli vědět o konverzích a jejich hodnotě. Protože než začnete konverze nastavovat, musíte sakra dobře vědět, co jsou tyhle konverze vlastně zač 🙂

Jednodušší konverze si zvládnete nastavit v Google Analytics. Pro většinu složitějších konverzí je ale potřeba pracovat zároveň i s Google Tag Managerem, jak si ukážeme. 

Continue Reading

Jak na web nainstalovat Google Analytics 4 pomocí Google Tag Manageru?

Google Analytics 4 představují nejnovější verzi Google Analytics, která oproti předchozí verzi Universal Analytics už do základního měření implementuje různé pokročilé metriky jako například skrolování na stránce, návštěvy s interakcí atd.

Pokud jste o Google Analytics ještě neslyšeli, vězte představují jeden ze základních nástrojů pro měření návštěvnosti webu, chování uživatelů na stránkách, zdrojů návštěvnosti a dalších důležitých metrik.

V tomto návodu se dozvíte, jak je snadno vložit na své stránky pomocí Google Tag Manageru.

Continue Reading

Jak na web nainstalovat Universal Analytics pomocí Google Tag Manageru?

Google Universal Analytics představovaly donedávna jeden ze základních nástrojů pro měření návštěvnosti webu, chování uživatelů na stránkách, zdrojů návštěvnosti a dalších důležitých metrik. A ačkoli jej dnes nahradila novější verze Google Analytics 4, mnoho správců webu i analytiků stále využívá právě Universal Analytics. A to proto, že některé funkce nejsou v nové verzi ještě plně odladěné, kvůli historickým datům, která mají ve starší verzi nebo i proto, že jsou zkrátka zvyklí na staré rozhraní.

To jsou vše dobré důvody, proč „staré“ Google Analytics nasadit. A ačkoli vám Google při zakládání nového účtu nabídne automaticky možnost vytvořit účet Google Analytics 4, existuje způsob, jak Universal Analytics stále nainstalovat. Jak na to se dozvíte v tomto návodu.

Continue Reading