Funnely, frameworky a dekadentní pi*ovinky

Marketing je fascinující obor a vyvíjí se jak po stránce technické, tak po té strategické. V uplynulých letech se objevila spousta skvělých konceptů a strategií, jak s marketingovou kampaní pracovat a jak přetvářet náhodné uživatele internetu (pokud zůstaneme u online marketingu) v platící zákazníky. See, Think, Do, Care (neboli STDC), funnely, AIDA… Ale protože bezhlavé nadšení a snaha implementovat všechny nové fancy strategie do svého mediálního mixu může mít často spíš katastrofální výsledek, rozhodl jsem se rozebrat největší úskalí a rizika tohoto přístupu a všeobecné nadšení zase poněkud ochladit.

Continue Reading

Lidé vs. stroje – Buducnost práce v PPC

Tenhle článek jsem sepsal na základě své přednášky na kolínském Barcampu. Tohle téma mě prostě fascinuje, a proto jsem se rozhodl věnovat mu prostor i dalších svých dvou přednášek, které plánuji na podzim. Jedna by se měla konat na barcampu v Hradci Králové, druhá v Brně. Záleží ale na hlasech. Budu rád, když pro mě kliknete. V přednášce se budu podrobněji věnovat rozdílům v kognitivních schopnostech strojů a lidí a na rozdíl od článku se nebudu tolik pouštět do specifik PPC.

Vývoj – nejen v PPC – jde neustále dopředu. Chytré stroje za nás dnes optimalizují výšku bidu v kampaních, testují různé kreativy i jejich kombinace a vyhledávají na stránce vhodná klíčová slova. Blíží se doba, kdy jednoduše zmáčkneme velké červené tlačítko a stroje budou pracovat za nás? Jaká čeká budoucnost nás, kteří se správou kampaní živíme? Seberou nám stroje práci? A jak se na tuhle budoucnost připravit?

Continue Reading

CPC is not dead! Jak na hromadné úpravy bidů pomocí Excelu a Google Ads Editoru

Automatické bidovací strategie dnes pomalu vytlačují klasické bidování na cenu za klik. Ale někdy je stará dobrá ruční práce zkrátka k nezaplacení. Zvlášť pokud nemáte statisícové a vyšší rozpočty plus několik konverzí každý den. V takovém případě vás chytrá automatika Googlu nechá na holičkách a vy budete mít lepší výsledky s klasickým ručním bidem.

A právě na to, jak stanovit optimální hodnotu Max CPC a jak vše provést hromadně pomocí Google tabulky (či Excelu) a Google Ads Editoru, se podíváme v dnešním článku. Continue Reading

15 nástrojů, které jako PPCčkař využívám každý den

Jako člověk, který tráví naprostou většinu svého pracovního času před monitorem počítače, využívám každý den velkou spoustu nástrojů, které mi usnadňují každodenní práci. Zatímco některé z nich se vztahují specificky k PPC, jiné využije téměř každý, kdo pracuje alespoň částečně na počítači.

A protože pracuji na volné noze, najdete tady více nástrojů na správu vlastního času a naopak méně nástrojů pro kooperaci a komunikaci v týmu. Výčet není vyčerpávající ani univerzální, ale jde o nástroje, které já osobně využívám a ke kterým jsem se propracoval v průběhu těch deseti let, co s online marketingem koketuji.

nástroje ppc freelancera

Continue Reading

Jde na dané stránce inzerovat přes Google Ads? Jak to zjistím?

V době remarketingu a chytrého cílení na publika dle zájmů se může zdát cílení na konkrétní weby jako zbytečnost. Ale i přesto se ve své praxi setkávám se požadavkem klientů na cílení na daný web.

„Chci, aby se moje reklamy zobrazovaly na tomhle webu, protože lidé tady hledají přesně to, co nabízíme.“

A i když většinou takové cílení nedává smysl, nikdy nelze takový nápad šmahem odmítnout, pokud ho aspoň neotestujete. Jak tedy zjistit, že vaše vybraná stránka umožňuje zobrazit vaše bannery?

detektiv - jak najít zda je na webu google ads

Existuje několik možností a já zde rozeberu dvě, které dohromady fungují nejlépe. Continue Reading

YouTube vs. Facebook – kde propagovat své videokampaně?

Sledování videí je stále narůstajícím trendem a nezdá se, že by v dohledné době mělo odejít. Uvědomují si to také inzerenti a podle statistik HubSpotu používá video ke své propagaci už více než 80 % byznysů. Platforem, kde lze video sdílet je přehršel, nicméně když začnete řešit placenou reklamu a její dosah, zůstane vám překvapivě málo možností. YouTube, Facebook a v českých vodách, jako takový chudší příbuzný, nabízí videa jako možnost propagace od minulého roku i Seznam v rámci své sítě Sklik. Pro dnešek však nechme Sklik stranou a pojďme se zaměřit na dva velké hegemony.

Ve světě PPC dlouho platilo, že videokampaně jsou synonymem pro kampaň na YouTube. Někdy v roce 2014 však spustil možnost propagovat videa i Facebook, který si uvědomil ohromný potenciál, který se ve videích ukrývá. Od té doby probíhá mezi oběma reklamními platformami válka, která z nich ukousne více z reklamního rozpočtu inzerentů. A podle výzkumu Promo.com už v roce 2018 sledovalo 47 % uživatelů video převážně na Facebooku, zatímco na YouTube to bylo jen 41 % (zbylých 11 % připadá na všechny ostatní video platformy jako Instagram – což je vlastně také Facebook, Dailymotion, Vimeo atd.)

Continue Reading

Získejte radikálně lepší výsledky: PPC reklama a Paretovo pravidlo v praxi

Paretovo pravidlo je jednou z nejjednodušších a zároveň v určitých ohledech nejpřevratnějších myšlenek v nazírání na statistiky, práci a vlastně celý život. Lze jej aplikovat téměř na vše, ale zrovna v případě PPC reklamy je jeho využití natolik přínosné a nabízí tolik praktických aplikací, že jsem se rozhodl věnovat mu samostatný článek.

Na úvod tedy trochu teorie:

„Paretův princip nebo Paretovo pravidlo nebo též pravidlo 80/20 bylo formulováno na základě pozorování italského ekonoma Vilfreda Pareta. Podle Pareta pramení 80 % důsledků z 20 % příčin. Například 80 % zisku pochází jen z 20 % produktů,“ říká o Paretově pravidle Wikipedie.

Pareto objevil toto pravidlo díky hrášku! Při sklizni na svojí zahradě si při vyloupávání hrášku uvědomil, že 80 % hrachu z celé úrody pochází vlastně jen ze 20 % lusků. Ale těch opravdu dobrých, samozřejmě.

Continue Reading

Co to je PPC reklama a proč se jí věnovat?

Ve stručnosti:

PPC reklama je forma placené propagace napříč různými internetovými kanály, která umožňuje velmi dobře cílit na specifická publika, statisticky vyhodnocovat a optimalizovat reklamní sdělení i jeho cílení. Určujícím rysem PPC reklamy je platba na základě počtu kliknutí na reklamu (CPC), alternativně také dle počtu zobrazení (CPM), zhlédnutí videa (CPV) nebo vykonání požadované akce (CPA).

Tradičně se jako PPC reklama označuje inzerce ve vyhledávačích jako Google, Seznam nebo nověji Bing, ale patří sem široké spektrum reklamy včetně reklamy na Facebooku, Instagramu, placených pozic ve srovnávačích zboží jako Heuréka nebo Zboží a samozřejmě rozličné formáty bannerové reklamy napříč nejrůznějšími internetovými stránkami.

Jak tedy vypadá PPC reklama v praxi?

Asi nejtradičnější forma PPC reklamy – placené vyhledávání. Reklama odpovídá na uživatelský dotaz stejně jako přirozené výsledky vyhledávání s tím rozdílem, že na první místo se může dostat kdokoli, kdo je ochotný zaplatit.

Continue Reading

Jak si hlídám výkon PPC kampaní pomocí Google Sheetů

Dnes se s vámi opět podělím o něco ze své PPCčkařské kuchyně. Recept, který je v zásadě hrozně jednoduchý, ale dnes a denně mi ulehčuje život a pomáhá mi vyhnout se často fatálním chybám při správě kampaní.

Hlídat, jestli kampaň přináší výsledky, které po ní chcete, jestli nevyčerpala stanovený budget, nebo zda ho naopak nečerpá příliš pomalu, zda se nezastavila a jestli náhodou už neskončila akce, kterou jste tou kampaní promovali, tak trochu připomíná žonglování s vejci. U několika kampaní se to ještě dá zvládnout, ale pokud jako třeba já spravujete desítky až stovky kampaní několika různým klientům, je nějaký nástroj naprostou nezbytností.

Proto jsem si vytvořit tabulku v Google drive, do které se mi každý den automaticky (nebojte, na to se taky podíváme) stahují data z kampaní a pomocí nejrůznějších vzorců testuji čerpání rozpočtu, výsledky kampaní a další zásadní metriky. Vše na jednom místě a s pomocí několika dalších nástrojů i bez práce.

Jestli nejste zrovna vzorečkový typ, můžete kliknout sem, a nechat si zaslat vlastní, předpřipravenou tabulku. Continue Reading

Jak na biddování na úrovni produktu s Mergadem (v Heuréce, Zboží a dalších srovnávačích)?

Také se vám stalo, že jste si nastavili Heuréku nebo Zboží, začali jste utrácet peníze a nakonec jste skončili téměř na nule nebo dokonce v mínusu? Nebo vám běžely skvěle na první dobrou? Pojďme se podívat, jak posunout vaše srovnávače do dalšího levelu a začít opravdu vydělávat.

Continue Reading