Produktivita

Test: Jak jsem vytvořil search kampaň s pomocí ChatGPT

Pokud poctivě sledujete sociální sítě, jistě už víte, že stroje v dohledné době nahradí lidské správce PPC kampaní a že právě teď je ten nejvyšší čas pověsit svou kariéru na hřebík a poohlédnout se po nějaké jiné (určitě se ale nepouštějte do copywritingu a SEO už je také několikanásobně mrtvý obor).

A tak jsem se i já rozhodl nechat se nahradit umělou inteligencí. Ale ironii stranou. Pokud jste poslední 3 měsíce nežili pod kamenem, určitě se k vám donesly zvěsti o AI nástroji ChatGPT. Ten dokáže plynule konverzovat nejen v angličtině, ale i v češtině (a určitě ve spoustě dalších jazyků), odpoví vám téměř na jakoukoli otázku a mimo to vám dokáže na přání napsat skript v libovolném programovacím jazyce. Poradí si i s poezií (na slohové cvičení pro žáka základní školy by stačil) a dokonce i s humorem (tu s větším, tu s menším úspěchem).

Continue Reading

Když jsem se pak v patnácti rozhodoval, co dál dělat, PPCčkařina pro mě byla jasná volba…

Místo nastavování konverzí, automatizace pomocí skriptů a výpočtů optimálního CPC se dnes přesuneme k obecnějším, kariérním věcem. Čeká vás spletité vyprávění, jak jsem se dostal k PPCčkům, proč jsem u nich zůstal, kde jsem se je učil a co mě nejvíc posunulo v mé kariéře.

Studentská léta

Možná tušíte, že to s výběrem budoucího povolání nebylo tak jednoduché. Když jsem v patnácti nastupoval na Střední průmyslovou školu sdělovací techniky, o PPC jsem neměl ani tušení. V té době ostatně byly Google Ads (tehdy AdWords) v plenkách a platba za klik (tedy samotný termín PPC), byla záležitost 2 roky stará.

Teď si možná řeknete, že od průmyslovky je to k online marketingu celkem blízko. Jenže láska ke knihám mě zavedla na Filozofickou fakultu UK, kde jsem další 4 roky strávil studiem češtiny a literatury. S trochu fantazie jsem tak mohl mít našlápnuto ke kariéře copywritera.

Continue Reading

2021 v domácím kanclu aneb další rok v životě PPC kance

Rok se s rokem sešel a já jsem zase o něco sešlejší, ale snad i o trochu moudřejší. Po turbulentním roce 2020 spousta lidí doufala v poklidnější rok, ale rok 21 se rozhodl pokračovat hrdě ve šlépějích svého staršího bratříčka.

Ale přesto nemůžu tvrdit, že by šlo o špatný rok. Pojďme se na něj podívat.

Práce

Už ve shrnutí roku 2019 jsem psal, že přijímat každého klienta, který se ozve, je nejrychlejší cesta k vyhoření a podlomenému zdraví. V minulém ročním shrnutí jsem si pochvaloval, jak jsem počet klientů zredukoval a v roce 2021 jsem v tom pokračoval a stavy snižoval ještě víc a klienty podroboval mnohem přísnějším kritériím výběru.

Jako datově a analyticky založený člověk jsem si založil složitou excelovskou tabulku se spoustou vzorečků a počítal si skóre klientů z pohledu výnosů, časové náročnosti, věhlasu klienta, dokonce jsem si zavedl i metriku pro své subjektivní hodnocení klienta. Ale ani to mě neuchránilo před tím, abych se několikrát nespálil a s několika novými klienty se nemusel záhy rozloučit.

Nejdůležitější jsou lidi

Nakonec se stejně tím nejspolehlivějším vodítkem ukázal vlastní pocit. Ne takovéto prvotní nadšení “tohle je boží služba, to bude něco”, které mě zaplaví s každou novou poptávkou, ale takový ten tišší vnitřní hlásek, který říká buď “tohle bude hroznej opruz, budeš litovat, že ses do tohohle pouštěl”, nebo naopak “tohle bude fajnová spolupráce, s těma si budeš rozumět a někam tě to posune”. Nebo něco na ten způsob. Občas se i tenhle vnitřní hlas zmýlil, ale snad pokaždé, když mě varoval, se opravdu něco nepovedlo.

Jenže řídit se intuicí, to zkrátka není můj modus operandi, tak vám přece jen zkusím vypsat několik více či méně objektivních indikátorů, které z mého pohledu ovlivňují úspěšnost spolupráce.

Continue Reading

Checklist: Kontrola PPC kampaně po spuštění

Během své kariéry už se mi stalo několik vypečených fuck-upů, kterým jsem mohl úplně hladce předejít. V pátek jsem pustil kampaň, abych v pondělí zjistil, že mi v rozpočtu ujela desetinná čárka a já přes víkend utratil celý klientův budget. Spustil jsem v Německu kampaň s reklamami v češtině nebo naopak. Přitom by stačilo tak málo a k podobnému problému vůbec nemuselo dojít.

A tak se zrodil můj soukromý checklist, který si po každém spuštění kampaně projdu a zkontroluji, jestli je kampaň správně nastavená. Tento checklist je určený pro Google Ads, v materiálech ke stažení pak najdete i upravenou verzi pro Facebookové reklamy. Původně krátký seznam jsem s tím, jak jsem vršil chyby – tedy chci říct sbíral zkušenosti – doplňoval do stávající podoby. Ze své podstaty žádný takový seznam nemůže být zcela vyčerpávající (pokud kontrolou nechcete strávit víc času než samotným nastavením kampaně), nicméně tento by vás měl uchránit před těmi největšími průšvihy. Continue Reading

Funnely, frameworky a dekadentní pi*ovinky

Marketing je fascinující obor a vyvíjí se jak po stránce technické, tak po té strategické. V uplynulých letech se objevila spousta skvělých konceptů a strategií, jak s marketingovou kampaní pracovat a jak přetvářet náhodné uživatele internetu (pokud zůstaneme u online marketingu) v platící zákazníky. See, Think, Do, Care (neboli STDC), funnely, AIDA… Ale protože bezhlavé nadšení a snaha implementovat všechny nové fancy strategie do svého mediálního mixu může mít často spíš katastrofální výsledek, rozhodl jsem se rozebrat největší úskalí a rizika tohoto přístupu a všeobecné nadšení zase poněkud ochladit.

Continue Reading

CPC is not dead! Jak na hromadné úpravy bidů pomocí Excelu a Google Ads Editoru

Automatické bidovací strategie dnes pomalu vytlačují klasické bidování na cenu za klik. Ale někdy je stará dobrá ruční práce zkrátka k nezaplacení. Zvlášť pokud nemáte statisícové a vyšší rozpočty plus několik konverzí každý den. V takovém případě vás chytrá automatika Googlu nechá na holičkách a vy budete mít lepší výsledky s klasickým ručním bidem.

A právě na to, jak stanovit optimální hodnotu Max CPC a jak vše provést hromadně pomocí Google tabulky (či Excelu) a Google Ads Editoru, se podíváme v dnešním článku. Continue Reading

Na nomádské vlně: Já a moje práce na cestách

Dnešní příspěvek bude víc ze života a míň o PPC. Blíží se doba dovolených, a tak jsem se rozhodl podělit se s vámi o to, jak jako volnonožec pracuji během cestování a odpočinku. Co si pohlídat a jak zůstat produktivní? Každý člověk má samozřejmě trochu jiné potřeby, někdo se vrhne do práce ještě před svítáním, někomu více vyhovují pozdní večerní hodiny. Někdo potřebuje zvukotěsnou kancelář a někomu svědčí přeplněná kavárna. Budu moc rád, když mi po dočtení napíšete, co funguje vám a jak řešíte (jestli vůbec) vlastní práci při cestování.

Práce na volné noze poskytuje svobodu, kterou ve stabilním zaměstnání jen tak nenajdete. A toho jsem se rozhodl si trochu užít! Nejdřív jsem odjel na dovolenou na samotu na středomořském ostrově, pak jsem procestoval Vietnam a taky jsem si dovolil uprostřed vypjaté zakázky dopřát si několik dní na filmovém festivalu ve Varech.

Takže – jak na to? Continue Reading

15 nástrojů, které jako PPCčkař využívám každý den

Jako člověk, který tráví naprostou většinu svého pracovního času před monitorem počítače, využívám každý den velkou spoustu nástrojů, které mi usnadňují každodenní práci. Zatímco některé z nich se vztahují specificky k PPC, jiné využije téměř každý, kdo pracuje alespoň částečně na počítači.

A protože pracuji na volné noze, najdete tady více nástrojů na správu vlastního času a naopak méně nástrojů pro kooperaci a komunikaci v týmu. Výčet není vyčerpávající ani univerzální, ale jde o nástroje, které já osobně využívám a ke kterým jsem se propracoval v průběhu těch deseti let, co s online marketingem koketuji.

nástroje ppc freelancera

Continue Reading

Jak si hlídám výkon PPC kampaní pomocí Google Sheetů

Dnes se s vámi opět podělím o něco ze své PPCčkařské kuchyně. Recept, který je v zásadě hrozně jednoduchý, ale dnes a denně mi ulehčuje život a pomáhá mi vyhnout se často fatálním chybám při správě kampaní.

Hlídat, jestli kampaň přináší výsledky, které po ní chcete, jestli nevyčerpala stanovený budget, nebo zda ho naopak nečerpá příliš pomalu, zda se nezastavila a jestli náhodou už neskončila akce, kterou jste tou kampaní promovali, tak trochu připomíná žonglování s vejci. U několika kampaní se to ještě dá zvládnout, ale pokud jako třeba já spravujete desítky až stovky kampaní několika různým klientům, je nějaký nástroj naprostou nezbytností.

Proto jsem si vytvořit tabulku v Google drive, do které se mi každý den automaticky (nebojte, na to se taky podíváme) stahují data z kampaní a pomocí nejrůznějších vzorců testuji čerpání rozpočtu, výsledky kampaní a další zásadní metriky. Vše na jednom místě a s pomocí několika dalších nástrojů i bez práce.

Jestli nejste zrovna vzorečkový typ, můžete kliknout sem, a nechat si zaslat vlastní, předpřipravenou tabulku. Continue Reading

  • 1
  • 2