Jde na dané stránce inzerovat přes Google Ads? Jak to zjistím?

V době remarketingu a chytrého cílení na publika dle zájmů se může zdát cílení na konkrétní weby jako zbytečnost. Ale i přesto se ve své praxi setkávám se požadavkem klientů na cílení na daný web.

„Chci, aby se moje reklamy zobrazovaly na tomhle webu, protože lidé tady hledají přesně to, co nabízíme.“

A i když většinou takové cílení nedává smysl, nikdy nelze takový nápad šmahem odmítnout, pokud ho aspoň neotestujete. Jak tedy zjistit, že vaše vybraná stránka umožňuje zobrazit vaše bannery?

detektiv - jak najít zda je na webu google ads

Existuje několik možností a já zde rozeberu dvě, které dohromady fungují nejlépe.

Ads.txt

První z metod je rychlá a jednoduchá, i když ne vždy stoprocentní. Ale vyplatí se ji zkusit jako první. Ads.txt je iniciativa IAB Tech Lab, která publisherům – tedy webům, které reklamu na své stránky umisťují, pomáhá zajistit, aby jejich reklamní plochu prodávaly pouze reklamní platformy, které k tomu mají oprávnění. A vy toho můžete využít ke zjištění, jakým reklamním sítím web nabízí reklamní prostor.

Stačí si jen zobrazit soubor ads.txt, který je na webu umístěný. To buď uděláte jednoduše tak, že si v prohlížeči otevřete vybranou adresu souboru, které je většinou ve formátu doménaKterouJsteSiVybrali.cz/ads.txt

Ale ještě jednoduší je využít rozšíření prohlížeče, které to udělá za vás. Já používám Ads.txt Analyzer rozšíření pro Google Chrome.

Ads.txt - je na webu Google Adsense

Dostanete se k nějakému podobnému výpisu a pak už jen stačí prohledat, zda se v souboru nachází „google.com“ (nebo jiná reklamní platforma, kterou využíváte).

Výhodou (a občas také nevýhodou) této metody je také to, že získáte data pro celou doménu a ne pouze pro aktuální podstránku.

A pro zajímavost – ADS je v tomto případě zkratka pro Authorized Digital Sellers a shoda s anglickým výrazem pro „reklamy“ je tedy čistě náhodná 😉

Hlavní slabinou této metody je, že jde o dobrovolnou iniciativu a ne každý web, který nějakou reklamu zobrazuje, tento soubor používá. Často se vám tak stane, že uvidíte podobnou hlášku:

Ads.txt unavailable - je na webu Google Adsense

Pak víte, že daný web ads.txt soubor nepoužívá a je čas poohlédnout se po jiném řešení.

Prohledat web přes vývojářskou konzoli / Inspector

Pokud na webu ads.txt nenajdete, nezbude vám, než se uchýlit k ruční práci a důkladně prohledat zdrojový kód.

Prostý zdroják, který vyvoláte přes příkaz „Zobrazit zdrojový kód stránky“ vám v tomto případě nebude stačit, protože nezobrazuje vnořené rámy a elementy (čtenáři odpustí mou neodbornou terminologii, vývojáři se tomu zasmějou), takže budete muset využít Inspector (Firefox) nebo Inspect Element (Chrome), zkrátka nějakou vývojářskou konzoli, která vám umožní prohledávat důkladně zdrojový kód stránky. Naštěstí je to snadno k mání.

V Chromu jej vyvoláte kliknutím na pravé tlačítko myši a volbou „Prozkoumat“ (Inspect element), případně klávesovou zkratkou Ctrl+Shift+I, návod pro ostatní prohlížeče najdete zde:

Safari

Opera

Firefox

Vybranou konzoli si otevřete v daném prohlížeči a pak už jen vyhledáváte pomocí zázračné klávesové zkratky Ctrl+F ve vyhledávacím poli. Akorát si dejte pozor, aby se vám vyhledávání otevřelo v Inspectoru, ne na webu. Následně do toho vyhledávacího pole zadejte kouzelnou formulku:

googlesyndication

Uvidíte něco podobného:

inspect element - vývojářská konzole google chrome

Pokud se na stránce hledaná fráze nachází, máte vyhráno a web s největší pravděpodobností reklamní prostor Googlu nabízí. Pokud vás zajímá reklamní prostor Skliku, vyhledejte místo toho:

imedia

Nevýhodou (která občas může fungovat jako výhoda) této metody je, že se vždy vztahuje k aktuálně otevřené stránce, nikoli k celému webu.

Pokud jste svou oblíbenou reklamní platformu (tedy Google Ads 😉) nenašli ani pomocí Ads.txt ani ve zdrojovém kódu, pravděpodobně stránka reklamní prostor nenabízí a vám nezbude než se porozhlédnout jinde, nebo kontaktovat majitele stránek a dohodnout se na inzerci na přímo.

Řešení, která nefungují

A abych vám ušetřil čas ztracený při zkoušení slepých uliček, prozradím vám rovnou, které metody nefungují.

Google Display Planner

alias Plánovač kampaní v obsahové síti – dříve nabízel nejen informace o tom, zda se na dané stránce nachází reklamní inventory Googlu, ale dokonce i seznam reklamních formátů, které daná stránka nabízí. Tato funkce už dnes bohužel nefunguje, byť je částečně implementovaná do procesu tvorby reklamní sestavy.

Tvorba reklamní sestavy Google Ads

Funkcionalita Google display Planneru se přesunula přímo do procesu tvorby reklamních sestav. Když přidáte adresu vybraného webu prostřednictvím odkazu „cílení na obsah“ uvidíte v pravé části stránky odhadovaný zásah vašeho cílení.

To však funguje pouze pro opravdu velké weby. Pokud totiž přidáte stránku s menším zásahem, nebo stránku, která reklamy Googlu nezobrazuje vůbec, zobrazí se vám hláška „Vaše kampaň má možná příliš restriktivní omezení, aby mohla zobrazovat reklamy.“ Z tohoto důvodu tak nelze pro zjištění, zda vybraná stránka reklamu Googlu zobrazuje, tuto metodu použít.

Prohledat zdrojový kód stránky

Prostý zdroják, který vyvoláte přes příkaz „Zobrazit zdrojový kód stránky“ prostě nestačí. Viz výše.

Prohledat stránky ručně

Další možností (kterou sice občas funguje, ale přesto ji nedoporučuji) je pak prohledat web ručně a zkrátka se dívat, jaké reklamní bannery se tam vyskytují, a proklikávat se přes malé ikonky v jejich rozích, které by vám měly říct, o jakého reklamního poskytovatele se jedná.

Nevýhody jsou zřejmé – reklamu můžete zkrátka přehlédnout, občas se naopak může stát, že stránka reklamní pozici nabízí, ale momentálně se na ní žádná reklama nezobrazuje. A je to pracné.

A to je vše. Anebo máte nějaký inovativní super způsob pro hledání webových stránek, na kterých lze inzerovat? Sem s ním!

7 Comments

  • Hana Kobzová

    7. 5. 2019

    Ahoj, díky za článek. Přidávám tip na rozšíření pro Chrome s názvem Ghostery, který pro odhalování reklamních sítí na konkrétním webu používám já 🙂

    Reply
    • Ladislav Vitouš

      12. 6. 2019

      Ahoj Hani, díky za komentář (a hlavně upozornění na nefunkční formulář 😉 ).
      To Ghostery jsem také testoval a musím se přiznat, že podobně jako Jirka jsem měl problém najít tam právě ten Google. Ale pravda je, že jsem zkoušel jen free verzi.

      Reply
  • Jirka Wolf

    8. 5. 2019

    Poradila byste mi Hano prosím, jak v Ghostery najdu reklamní plochu Google Ads? U Seznamu tam vidím „imedia“, ale Google tam nemohu najít. Předem moc děkuju, Jirka.

    Reply
  • Michal

    7. 8. 2019

    Ahoj, díky za tip a bezva článek. Ale zkoušel jsem to na tom emiminu (co máš screen) a při hledání toho „googlesyndication“ inspector vrátí „Uncaught ReferenceError: googlesyndication is not defined at :1:1(anonymous) @ VM105:1
    To samé s „imedia“. Je možný poradit co kde dělám špatně? 🙂 Děkuju

    Reply
    • Ladislav Vitouš

      7. 8. 2019

      Ahoj, díky za milý komentář.
      Podle toho co píšeš, předpokládám, že zadáváš ty fráze přímo do console. Otevři si v inspectoru záložku „Elements“ – tam se zobrazí zdrojový kód stránky – přes ctrl+F si otevři pole pro hledání a zadej to tam. Rozhodně by to nemělo házet žádné chybové hlášky, buď to frázi najde, nebo nenajde.
      Koukám, že to v článku není úplně dobře popsáno a že tam dokonce používám termín „konzole“ zavádějícím způsobem. Díky za zpětnou vazbu, až budu mít chvilku, opravím to.

      Reply
  • Michal

    16. 8. 2019

    Ahoj, ještě dotaz k metodě kde to zjišťuji na celé doméně (přidáním ads.txt za doménu). Zkoušel jsem na https://www.emimino.cz a tam mě to ukáže jen „google.com“. Ale už ne pro Sklik. Přitom na stánce https://www.emimino.cz/clanky/ mě to přes DOM najde i „imedia“. Co mám tedy zadat do vyhledávání v ads.txt abych zjistil, zda web nabízí i reklamní prostor Skliku? Děkuju za info 🙂

    Reply
    • Ladislav Vitouš

      16. 8. 2019

      Ahoj, osobně mi metoda založená na ads.txt přijde méně spolehlivá. Jde o to, že ten soubor (pravděpodobně tedy s pomocí nějakého nástroje), generuje provozovatel té stránky. A je tudíž čistě na něm, zda reklamní síť do výčtu zahrne. Takže u této metody spoléháš na provozovatele stránky a na to, co ti sdělí.

      U metody pomocí Inspectoru procházíš zdroj stránky, takže pokud tam nějaký skript reklamního systému běží najdeš ho. Na druhou stranu i to má své mouchy, pokud například provozovatel webu ukončí spolupráci s danou reklamní sítí, ale neodstraní pečlivě všechny skripty, ty na ně při prozkoumávání narazíš, ale inzerce tam reálně nefunguje. Případně tam nějaké skripty využívá z nějakých jiných důvodů (analytika apod.)

      Narazil jsem na vícero případů, kde se ve zdrojáků nějaký z vyhledávaných skriptů zobrazil aniž by tam reklama běžela. Původně jsem to chtěl v článku zmínit a hlouběji rozebrat, ale bylo by to na dlouhé vysvětlování a méně technicky zdatné čtenáře by to spíš vyděsilo než aby to vedl k nějakému jasnému závěru. Takže jsem se to nakonec rozhodl vypustit.

      Bohužel neexistuje žádná stoprocentní metoda. Lze třeba reklamu na danou stránku zacílit, ale ani tam nemáš jistotu, že něco zjistíš – pokud stránka inzerci umožňuje, ale ty máš třeba špatný formát banneru nebo nízký bid.

      Konkrétně u toho emimina, kdyby tě to zajímalo, to na základě rychlého proklikání vidím tak že
      a) stránka reklamu Skliku nabízela (narazil jsem na informaci na blogu Seznamu z roku 2014), nicméně už od toho upustila a zůstaly tam nějaké skripty. Tomu by naznačovala i absence informace o Skliku v tom ads.txt
      b) stránka reklamu stále nabízí, ale prakticky se nezobrazuje, protože jí na reklamních plochách konkurují jiné reklamní sítě, které se provozovateli více rentují (prošel jsem několik stránek, ale na žádnou reálnou reklamu Skliku jsem nenarazil)
      c) reklama se tam zobrazuje, jen jsme měli smůlu a nenašli ji

      Bohužel žádná z uvedených metod není úplně 100%. Dají se použít pro rychlou orientaci, ale nejbezpečnější je nakonec zeptat se přímo provozovatele webu (což ovšem stále není záruka, že se tam tvá reklama opravdu zobrazí), nebo to prostě vyzkoušet.

      S pozdravem,

      Ladislav

      Reply

Napsat komentář