15 nástrojů, které jako PPCčkař využívám každý den
Jako člověk, který tráví naprostou většinu svého pracovního času před monitorem počítače, využívám každý den velkou spoustu nástrojů, které mi usnadňují každodenní práci. Zatímco některé z nich se vztahují specificky k PPC, jiné využije téměř každý, kdo pracuje alespoň částečně na počítači.
A protože pracuji na volné noze, najdete tady více nástrojů na správu vlastního času a naopak méně nástrojů pro kooperaci a komunikaci v týmu. Výčet není vyčerpávající ani univerzální, ale jde o nástroje, které já osobně využívám a ke kterým jsem se propracoval v průběhu těch deseti let, co s online marketingem koketuji.
Pro lepší orientaci v článku jsem rozdělil celý ten balík nástrojů, co používám, do čtyř skupin – PPC, práce s daty, produktivita a integrace.
PPC
V dnešním článku nebudu rozebírat reklamní systémy a jejich interní nástroje, i když bych se bez nich samozřejmě ve svém pracovním dni asi fakt neobešel 🙂 Nicméně předpokládám, že PPCčkaři, kteří sem chodí, je znají dost dobře a ti ostatní je zas tak moc zevrubně znát nepotřebují 🙂

Úplné základy světa ppc jsem rozebral už v tomhle článku a další perličky ohledně PPC systémů si nechám třeba na další článek.
Takže co kromě Google Ads, Skliku, Facebook Ads, Heuréky a jiných těchhle vymožeností patří k mojí pracovní rutině?
1. Google Ads Editor
Na první pohled se může zdát, že zrovna Google Ads Editor je právě jeden z těch interních nástrojů PPC systémů, o kterých jsem slíbil dneska nepsat. Ale v tomhle seznamu ho zkrátka nemůžu vynechat! Tohle je totiž alternativní klient a je potřeba si ho stáhnout do počítače. Na rozdíl od samotného reklamního nástroje totiž nefunguje v online rozhraní.
Google Ads Editor umožňuje stáhnout kampaně přímo k vám do počítače a pracovat s nimi i offline. Přiznám se, že osobně jsem tuhle vychytávku nikdy nevyužil, ale přesto má tento nástroj v mém arzenálu důležitou pozici. Využívám jej především na nahrávání kampaní, které si připravím v excelovské tabulce a pak je díky Google Ads Editoru jedním kliknutím nahraju přímo do Google Ads. Zní to možná jako banalita, ale ve chvíli, kdy se při tvorbě každé reklamy ručně proklikáváte jejím nastavením, nemůžete využít hromadná nahrazení nebo skládat dohromady různé části textu, dokáže to být vcelku zdlouhavá činnost.
Neocenitelnou úsporu času představují také hromadné úpravy pomocí funkce „najít a nahradit“. Představte si, že máte kampaň se stovkami reklam a přijdete na to, že celou dobu uvádíte v textu reklamy nějaký chybný údaj. Bude se vám chtít procházet všechny reklamy jednotlivě v online rozhraní Google Ads? Mě by z toho hráblo. Proto použiju Google Ads Editor, ve kterém chybný údaj nahradím správným a opravené reklamy se v pohodě propíší do Google Ads.
2. Mergado
Online nástroj pro úpravu XML feedů, které slouží pro import zboží do kampaní v nákupech nebo do zbožových srovnávačů. Umožňuje hromadné úpravy na základě daných pravidel, což znamená, že hravě doplníte chybějící údaje třeba o výrobci, pomocí vzorečku si nastavíte unikátní CPC pro každou položku zboží nebo snadno převedete feed třeba z formátu pro Heuréku do formátu pro Google.
3. Keyword Toaster
Mixer, Wrapper, Typoer, Inspirer. Několik jednoduchých fíčurek, které vám ušetří spoustu práce. Já osobně využívám hlavně první dvě.
Mixer vám smíchá dva nebo tři seznamy klíčových slov a vytvoří tak všechny možné varianty.
Wrapper vám pak pomůže vytvořit klíčová slova ve zvolených typech shod:
4. URL builder
Další jednoduchý nástroj, který vám pomůže s označováním vašich kampaní pro Google Analytics (případně jiné analytické či reklamní systémy). Jednoduše za odkaz na svou stránku přidáte nejrůznější parametry a ve statistikách pak vidíte z jakého zdroje, kampaně a reklamy vám konkrétní návštěva přišla.
5. Tag Assistant
Pokud pracujete s Google Tag Managerem, implemetujete Facebookové pixely nebo se zkrátka jinak hrabete v útrobách webu za účelem nastavení analytiky a měření konverzí, Tag Asistant je šikovná věcička, která vám rychle umožní zkontrolovat, zda je vše správně nastaveno.
Práce s daty

6. Open Refine
Open Refine je nástroj pro práci s tabulkovými daty. Jeho možnosti jsou téměř neomezené, a pokud něco nezvládá, chybějící funkcionalitu si můžete dopsat pomocí skriptu. Já osobně ho využívám celkem prostě – pro analýzu klíčových slov a jejich rozdělení do reklamních sestav. Nejčastěji využívám funkci clusterizace (pro sjednocení velmi podobných klíčových slov), čištění duplicitních klíčových slov a vyhledávání pomocí facetů (např. si najdu všechny klíčové fráze, které obsahují zároveň slovo „ppc“ a „specialista“ včetně všech variant a překlepů).
7. Google Docs
Takový jakoby „Microsoft Office“ ve vašem prohlížeči! Nejen že vše vypadá a funguje líp než u klasického microsoftího balíku, navíc to vše můžete sdílet s kolegy či klienty a přistupovat k tomu z jakéhokoli počítače nebo telefonu. Od klasického texťáku přes nepostradatelné excelovské tabulky po vyladěné prezentace nebo jednoduché náčrtky a ještě mnohem víc.
8. Open Office Calc (Excel)
Jednou z nevýhod Google dokumentů je to, že hůře zvládají velké objemy dat. Pro tabulky s desítkami tisíc řádků a více stále využívám klasický tabulkový editor u sebe v počítači. Osobně používám Open Office, což je open source alternativa klasického Excelu a krom toho, že je zdarma, si také lépe poradí s různými méně tradičnímu formáty jako je .ods (s politikou to nijak nesouvisí), .csv, .tsv a podobně.
Produktivita a organizace
9. Todoist
Jednoduchý úkolníček, kam si zapisuji všechny své úkoly (hlavně pracovní, ale občas mi tam přistane i nějaký nákupní seznam). Úkolům pak můžete přiřadit čas, prioritu a seskupovat je podle klientů a projektů. Co se týče organizace času a zvládání všech povinností, jde o nejdůležitější nástroj na mém seznamu.
10. Toggl
Appka, která měří čas, který strávíte na jednotlivých úkolech. Jednoduše kliknete na tlačítko na začátku každého úkolu a znovu na něj kliknete, když máte hotovo. Tlačítko visí na liště prohlížeče, takže je pořád po ruce. Vše si pak můžete prohlížet a filtrovat v přehledných reportech a díky jednoduché integraci to hravě propojíte se svým úkolníčkem, e-mailem, nebo libovolnou webovou stránkou.
Osobně jej využívám nejen pro sledování a reportování času pro klienty, ale sleduji v něm doslova vše od pracovních úkolů po obědy a řešení osobních záležitostí. Díky tomu mám pak přehled, kde mi utíká nejvíc času a kde bych měl naopak přidat.
11. Gmail
I v době nejrůznějších messengerů a vychytaných kooperačních nástrojů (zdravím do Freela) je e-mail stále – aspoň pro mě – tím nejdůležitějším komunikačním nástrojem. Já osobně využívám Gmail, do kterého mám nasměrováno asi 9 soukromých i pracovních e-mailů a na všechny z nich můžu odpovídat s jejich vlastní adresou z jednoho místa. Krom toho nabízí možnosti využití štítků, různých schránek a hvězdiček a i když nejde o kdovíjak pokročilý systém, pro mé potřeby bohatě stačí.
Pokud hledáte podobné alternativy mailových klientů, zajímejte se o jejich kapacitu, funkci štítků, složek a možnosti propojování s dalšími e-maily (zda je možné z daného mailového klienta např. odesílat mail pod svým jiným mailovým účtem).

12. Pocket
Pocket je jednoduchá služba, která brání prokrastinaci (pokud vás zrovna tohle trápí, více se dočtete zde)! Lze do ní totiž ukládat články a odkazy „ na později“, tedy k přečtení v klidu v mimopracovním čase :). Takže vás nebude při práci nic rozptylovat a zároveň se nemusíte bát, že si některou z báječných online novinek zapomenete přečíst, protože už večer/ve volném čase už nebudete vědět, kde jste ten daný převratný článek zahlédli.
Integrace
Nakonec přidávám tři nástroje, které jsou si velmi podobné a plní v podstatě stejný účel. Integrují nejrůznější služby a aplikace a provádějí požadované úkoly na základě nastavených pravidel. Osobně je využívám všechny a šetří mi spoustu času a dělají za mě drobnosti, které bych ručně nikdy nezvládl a bez kterých by má práce byla výrazně těžší. Takže co například umí?
- přidat e-mail označený hvězdičkou jako úkol do Todoistu
- zapsat záznam z Togglu do Googlu tabulky (kde si následně můžu sledovat čas, který bych měl věnovat danému úkolu, počítat hodinové sazby atp.)
- přidat událost z kalendáře do Todoistu a naopak
- tweetnout článek uložený v Pocketu
- a další super věci!
13. Integromat
Asi nejpokročilejší nástroj ze všech tří. A navíc Made in Czech Republic. Umožňuje vytvářet pokročilé integrace i se složitějšími pravidly a o několika krocích.
14. Zapier
Známější příbuzný Integromatu. Každý z nástrojů má určitá omezení a pro každou službu má trochu jinou sadu triggerů. Zapier tedy využívám tam, kde mi chybí správný ekvivalent v Integromatu.
15. IFTTT
If this then that. Jednodušší varianta obou předchozích. Zvládá jednoduché integrace a pro začínající uživatele je jednodušší a pohodlnější. Já jej využívám jen ze setrvačnosti tam, kde už mám integrace nastavené a jsem líný jej převádět jinam.
Takže to byl přehled nástrojů, které využívám já. A bez čeho se neobejdete vy? Napište mi to sem nebo na Facebook, nástrojů, které mi zjednoduší práci nemůže být nikdy dost 🙂
- 26. Jak se stát PPCčkařem, kterého klienti budou milovat, s Ondrou Slámou - 7. 3. 2023
- KBN 087: Performance Max už nebudou blackbox?! Reklama ve světě AI, síla automatických bidovacích strategií, GA4 a více (03. 03. 2023) - 3. 3. 2023
- KBN 086: Automatická migrace UA do GA4? Souboj umělých inteligencí, jak na Search Partners a další (17. 02. 2023) - 17. 2. 2023
Pavel
12. 6. 2019Ahoj, super seznam. Ten Keyword Toaster neznám, šikovná věc. Většinu zmíněných nástrojů taky používám. K tomu Tag Assistant používám ještě rozšíření WASP.inspector, umí rozlišit víc trackovacích kódů.
Ladislav Vitouš
12. 6. 2019Ahoj Pavle, díky za komentář a za tip. Vzpomínám si, že jsem tím WASPem kdysi řešil něco komplikovaného, ale dočista jsem na něj od té doby zapomněl. Tak třeba je čas ho znovu proklepnout 🙂
Jinak máš na webu bezvadný seznam zdrojů, hned si musím doplnit svůj PPC čtenářský deník!