Rozměry grafických bannerů pro Google Ads a Sklik – stručný průvodce pro grafiky

Milí grafici, omlouvám se, že jsem vám v duchu tolikrát nadával, když jste mi poslali bannery pro PPC reklamy. Vím, že vina leží hlavně na mých bedrech a spočívá v nedostatečné specifikaci mých požadavků.

Budiž tenhle článek stručným shrnutím těch nejzásadnějších požadavků na technické parametry bannerů pro PPC reklamy. Psychologii přesvědčování a grafický design přenechám profesionálům – vám, ale je tu několik technických věcí, kterými se musíte řídit. Nebo lépe řečeno: byl bych moc rád, kdybyste se jimi řídili.

Obsah

Google Ads

V reklamní síti Googlu se používají dva hlavní a velmi rozdílné druhy bannerů. Klasické grafické bannery a responzivní bannery (ty si Google generuje sám ze zadaných podkladů). Ke každému druhu je třeba přistupovat velmi odlišně.

Responzivní bannery

Technické parametry

Kreativa (čistý obrázek bez loga a bez textace):

  • 1200×628 px (minimálně 600×314)
  • 1200×1200 px (minimálně 300×300)
  • Max. velikost: 5120 kB
  • Formát: JPG, PNG, GIF

Logo:

  • 1:1 (ideálně 1200×1200 px, minimálně 128×128)
  • 4:1 (ideálně 1200×300 px, minimálně 512×128)
  • Max. velikost: 5120 MB
  • Formát: JPG, PNG, GIF

Video:

  • 16:9, 1:1, 4:3 nebo 9:16
  • 1280×720 px (minimálně 426×240)
  • Max. délka 30 s

Kreativa

Zásadní věcí, ve které často dochází k nedorozumění, je kreativa banneru. Ta by měla být bez jakéhokoli textu, bez loga a výraznějších grafických prvků. Často se mi stává, že grafikovi zašlu požadavky na klasické a responzivní bannery a dostanu zpět klasické bannery v klasických velikostech (o nich více v další sekci) a místo podkladů pro responzivní reklamy dostanu znovu klasické bannery ve velikostech pro responzivní reklamy. S logem, textem, buttonem atd.

Kreativa pro responzivní banner by tyto věci obsahovat neměla. Když tvoříte klasický banner, vezmete nejčastěji nějakou fotku, oříznete ji, doplníte logo, nějaký reklamní claim, tlačítko s call to action a fešnou barevnou linku, která banneru dodá šmrnc. Pro responzivní banner mi jako kreativu prosím pošlete jenom tu zdrojovou fotku. Nic víc, nic míň. (A pak tedy ještě logo – ale opět samostatně a bez dalších grafických kudrlinek.)

Já chápu, že připojení nějaké výzvy k akci a nějakého zajímavého grafického prvku by banneru jen přidalo. Jenže je důležité mít na paměti, že reklamní systém ještě kreativy různě ořezává a vkládá je do nejrůznějších grafických designů. A uříznutá výzva k akci v rohu banneru = uříznutá ostuda.

S tím souvisí i další věc. Dbejte prosím na to, aby se důležité části kreativy nenacházely blízko okrajům.

Rozměry a poměr stran

U responzivní reklamy se popravdě nemusíte s rozměry zase tolik trápit. Pro responzivní banner můžete vzít fotku s libovolnou velikostí i poměrem stran a při nahrávání do Google Ads ji PPC specialista jednoduše ořízne přímo v rozhraní systému.

Vy samozřejmě tuhle delikátní činnost nechcete nechat na někom jako jsem já, kdo má grafické cítění hrocha obojživelného. Takže optimálně fotku oříznete do požadovaného rozměru stran. Ale v případě nouze to na tom hrochovi můžete nechat.

Co je zásadnější, to jsou minimální rozměry. Když dostanu blechu 200×200 pixelů, systém mě s ní prostě dál nepustí. Samozřejmě se snažte dodat všechny poklady v co největším rozlišení (ale pozor na velikost souboru). Ale minimální rozměry jsou něco, přes co nejede vlak.

Co je potřeba

Z pohledu požadavků reklamního systému jsou z grafických podkladů požadovány jen základní obrázky – kreativy. A to jak ve čtvercovém, tak v horizontálním rozložení. Logo a video jsou volitelné položky.

Já osobně bych seznam požadavků rozšířil takto:

  • Obrázky 1.91:1 a 1:1 – naprosto nezbytně
  • Logo 1:1 – určitě ano
  • Logo 4:1 – ideálně také
  • Video – nice to have

Obrázky a loga dodávejte ideálně vždy. Tvorba videa je samozřejmě složitější a nákladnější záležitost a popravdě to ve výkonu reklamy neudělá tak dramatický rozdíl, jak byste čekali. Nicméně pokud video máte (ideálně už nahrané na Youtube – bez toho to nejde), přidejte ho také.

Další specifika

  • Až 5 textových nadpisů s délkou max. 30 znaků
  • Jeden dlouhý textový nadpis max. 90 znaků
  • Až 5 popisů s délkou max. 90 znaků

Pokud máte na starosti pouze grafiku, tohle vás zajímat nemusí. Pokud máte na starosti tvorbu celé kreativy, nezapomeňte tyto podklady dodat. Nepoužívejte při tom interpunkci, velká písmena a zvláštní znaky a hlavně nepřekračujte maximální délku. Více se dozvíte v článku o textových reklamách.

Další důležitý fakt je, že do responzivní reklamy můžete nahrát nejen několik různých nadpisů, ale také více kreativ a log a systém je pak v rámci reklamy testuje a používá ty (dle svého artificiálního mínění) nejlepší kombinace.

Klasické bannery (Display ads)

Technické parametry

Square and rectangle

  • 200×200 – Small square
  • 240×400 – Vertical rectangle
  • 250×250 – Square
  • 250×360 – Triple widescreen
  • 300×250 – Inline rectangle
  • 336×280 – Large rectangle
  • 580×400 – Netboard

Skyscraper

  • 120×600 – Skyscraper
  • 160×600 – Wide skyscraper
  • 300×600 – Half-page ad
  • 300×1050 – Portrait

Leaderboard

  • 468×60 – Banner
  • 728×90 – Leaderboard
  • 930×180 – Top banner
  • 970×90 – Large leaderboard
  • 970×250 – Billboard
  • 980×120 – Panorama

Mobile

  • 300×50 – Mobile banner
  • 320×50 – Mobile banner
  • 320×100 – Large mobile banner

Max. velikost: 150 kB

Formát: JPG, PNG, GIF

S čím začít:

  • 160×600
  • 250×250
  • 300×250
  • 300×600
  • 728×90

Jaké formáty použít?

V ideálním světě byste samozřejmě použili všechny rozměry bannerů. Ale přiznejme si, že jich je opravdu hodně velké množství a navíc jakýkoliv rozměr jste schopni pokrýt responzivní reklamou. Abych vám ulehčil práci, vybral jsem několik rozměrů, které se 1) často zobrazují a 2) mají slušnou proklikovost a konverzní poměr.

Jsou to bannery, které zabírají velkou plochu a díky tomu je váš obsah relativně dobře čitelný. Pokud se vám nechce pouštět do toho náročného úkolu tvorby všech myslitelných rozměrů, začněte s těmito pěti.

Vzhled a obsah bannerů

Na rozdíl od responzivního banneru, který se “skládá” do konkrétního umístění z mnoha prvků nahraných v reklamním systému, klasické bannery se uživateli zobrazí přesně tak, jak je vytvoříte.

To znamená, že musíte vytvořit poutavý a “graficky kompletní” banner, který bude obsahovat logo, nějaký reklamní slogan, výzvu k akci a další grafické kudrlinky, které uživatelé tak milují.

Rozměry

Responzivní banner si systém v případě potřeby ořízne, klasické bannery ale musí být vytvořené na pixel přesně. Pokud místo banneru 728×90 vytvoříte 728×89, systém jej nepřijme. Stejně tak nepomůže ani zachování poměrů – 300×250 do Googlu nahrajete, 600×500 už vám neschválí.

Velikost souboru

Tento bod zdůrazňuji hlavně proto, že je to často kámen úrazu. Hlavně u větších rozměrů jako je 300×600 snadno povolených 150 kB překročíte. Myslete prosím na to, že 150 je opravdu maximální datová velikost a reklamní systém někdy zamítne i soubor, který se u vás na počítači tváří, že má velikost 148 kB. Méně je tedy v tomto případě rozhodně více a někdy je potřeba snížit kvalitu obrázku nebo změnit formát, aby bylo možné jej do reklamního systému vůbec nahrát.

Sklik

Reklamní systém Skliku se v mnoha ohledech podobá Google Ads. V této části se tedy budu častěji odkazovat k předchozímu oddílu. Nicméně má i svá specifika, která se zde pokusím popsat.

Kombinovaná reklama (aka Responzivní bannery)

Technické parametry

Kreativa (čistý obrázek bez loga a bez textace):

  • 1200×628 px (minimálně 600×314)
  • 1200×1200 px (minimálně 300×300)
  • Max. velikost: 1024 kB
  • Formát: JPEG, PNG, GIF

Logo:

  • 1:1 (ideálně 1200×1200 px, minimálně 128×128)
  • 4:1 (ideálně 1200×300 px, minimálně 512×128)
  • Max. velikost: 1024 kB
  • Formát: JPEG, PNG, GIF

Názvosloví

Nenechte se zmást názvem kombinovaná reklama. Jde v podstatě o stejný formát reklamy jako jsou responzivní bannery na Googlu. Platí pro ně tedy úplně stejná pravidla – a to hlavně ta, která zmiňuji v sekci Kreativy v předchozím oddílu. Pokud si nejste jistí, napřed si tuto sekci prostudujte.

Rozdíly

Přesto se však kombinované reklamy od responzivních bannerů v jistých drobnostech liší.

Hlavním rozdílem je nemožnost nahrání více obrázků do jedné reklamy. Zatímco v Googlu můžete mít několik čtvercových obrázků, několik horizontálních i několik log, ze kterých systém vybírá to nejlépe performující, u Skliku vždy nahrajete jen jeden obrázek od každého formátu.

O něco menší je i povolená datová velikost souboru. Pozor na to.

A stejně jako můžete použít jen jeden obrázek, můžete nahrát jen jeden krátký nadpis, jeden dlouhý nadpis atd.

A poslední rozdíl – opravdový chyták – je délka krátkého nadpisu. Zatímco u responzivního banneru na Googlu je délka omezena 30 znaky, kombinované reklamy mohou mít krátký nadpis nejvíce 25 znaků dlouhý. Snad aby je nikdo nemohl nařknout, že kopírují reklamní formát Googlu.

Klasické bannery (Banner)

Technické parametry

Bannerové formáty seřazené od nejvyššího počtu prokliků, po nejnižší:

  • 480×300
  • 480×480
  • 300×250
  • 300×600
  • 970×310
  • 300×300
  • 320×100
  • 970×210
  • 160×600
  • 728×90

Z toho mobilní formáty:

  • 480×480
  • 300×250
  • 300×300
  • 320×100

Jaké formáty použít?

Na Skliku je sympatické, že na rozdíl od Googlu přímo na stránkách své nápovědy řadí své bannerové formáty podle počtu prokliků. Pokud tedy máte málo času a kapacit, začněte formáty, které jsou v seznamu nejvýšše a pokračujte k těm méně proklikávaným. A pokud nechcete minout mobilní umístění, nezapomeňte na mobilní formáty.

Na první pohled je také zřejmé, že i celkově je těch formátů výrazně méně. Pokud se rozhodnete do toho pustit, stačí vám deset rozměrů bannerů a pokryjete celé reklamní inventory Skliku.

Co se nemění?

Stejně jako u Googlu nezapomeňte na maximální limit 150 kB. Jde o častou chybu, se kterou se ppcčkaři potýkají.

Jinak i pro sklikové bannery platí vše, co jsem zmiňoval výše.

2 Comments

  • Andrea Z.

    6. 1. 2021

    Zdravím,
    480×300 ani 480×480 Ads nepodporuje.
    Není v části článku od Ads chyba?

    Reply
    • Ladislav Vitouš

      7. 1. 2021

      No koukám na to jako z jara a nemůžu uvěřit vlastním očím. Nejspíš se mi tam tyhle rozměry zatoulaly z Skliku. Děkuji za upozornění, hned to upravuju.

      Reply