Checklist: Textová reklama Google Ads (ETA) – 2018

EDIT: Když jsem před dvěma roky psal o ETA (rozšířených textových) reklamách, bylo to něco nového, s čím se PPC svět zrovna potýkal. A byť si někteří stěžovali, že budou muset předělat své kampaně, většina větší prostor v reklamách přivítala. Letos Google nejen změnil název své služby Adwords na Google Ads, ale také stávající ETA reklamy rozšířil o další řádek nadpisu a další (a delší) popis. Proto upravuji informace v tomto checklistu, aby zůstal stále aktuální.

Napsat super prodejní reklamy pro PPC kampaně je prostě věda. Jestli v tom chcete být fakt dobrý, zaplaťte si kurz copywritingu a online marketingu. V tom vám žádnej checklist nepomůže. Ale jako fakt. Sorry.

Nicméně napsat inzerát aspoň tak, aby vám ho Google schválil a vy ho nemuseli natřikrát přepisovat je celkem brnkačka. Stačí když budete dodržovat pár bodů.

Názvosloví inzerátu

Nejprve se podíváme, jak takový inzerát vlastně vypadá

Headline 1 neboli Nadpis 1 | Headline 2
neboli Nadpis 2, který může ale nemusí být na stejném řádku (| Headline 3, který se může, ale nemusí ve vaší reklamě zobrazit)
VašeDoména.cz/Cesta 1 neboli Path 1/Cesta 2 neboli Path 2
Popisek neboli Description
Description 2, který se podobně jako třetí nadpis může, ale nemusí zobrazit ve vaší reklamě.

náhled Google ads reklamy

Zásady psaní rozšířených textových reklam (ETA – Extended text ads)

  1. Nepoužívejte slovo „kliknout„, anglicky „click“ ani další slovesa, který by přímo vyzývaly k interakci s reklamou. Google vám je zařízne ani nevíte jak. Místo toho buďte konkrétní: „Objednávejte“, „rezervujte“, „volejte“. Google je s tím OK a klikači budou vědět, do čeho jdou. Super tahák CTA slov dali dohromady bratia pizzaři.
  2. V konci nadpisu nepoužívejte vykřičník ani jinou interpunkci. Vykřičník vám velký bratr zatrhne rovnou, tečka je sice v pohodě, ale Copyjána vám řekne, že interpunkce na konci nadpisu je prasárna a rovnou vás pošle do uranových dolů. Jestli máte nezvladatelnou potřebu něco tam vrazit, použijte otazník.
  3. Vykřičník ani jiný speciální interpunkční znaménko nesmíte v textu použít více než jednou. To proto, že to funguje. A proto to Adwords (tedy Google Ads) nemá rád (týká se vždy jednoho a toho samého znaménka). O zvěrstva jako zavináče, hashe & ampersandy se ani nepokoušejte.
  4. Nepište slova velkými písmeny (ani například TOP apod.), zkratky zemí (např. CZ) jsou OK (OK nevím, jak je na tom, až někdo otestujete, dejte vědět).
  5. Dbejte na délky textu 30/30/30/90/90 znaků. To znamená 3x headline (nadpis) po 30 znacích a 2x description (popis) po 90 znacích. Původní rozšířené reklamy přitom měly jen 2 nadpisy a jeden popis, který měl ještě navíc jen 80 znaků. Takže od roku 2018 máte dalších 130 znaků na to abyste se vymáčkli.
  6. Pozor však na jednu zrádnost. Třetí nadpis a druhý popis se v reklamách nezobrazí vždy. Dejte proto pozor, ať reklama dává smysl i bez nich a pište do nich jen doplňující informace, které nejsou zásadní pro vaše sdělení. Také buďte opatrní, pokud se text překládá do jiného jazyka (zvláště DE, HU nebo RU) snažte se jej zkrátit ještě víc, při překladu mají texty tendenci „nabobtnat“. A v Maďarsku snad možná radši použijte bannerovku.
  7. Display URL zemřela spolu se starým formátem inzerátů. Teď už nemusíte řešit překlepy v doméně, Adwords vám ji doplní do inzerátu sám. Jediný, co musíte dodat, je cesta, známá také jako „bordel za lomítkem„.
    • Doména už je nově předvyplněná
    • Vymýšlíte už jen cestu za lomítkem a druhým lomítkem
    • domena.cz/prvni(15 znaků)/druhy(15 znaků)
    • Může obsahovat velká písmena (ale pozor na bod 4)
    • Nesmí obsahovat mezery, zvláštní znaky ani diakritiku

A jestli vám na kurz copywritingu pro Google Ads a další PPC kampaně fakt nezbyl čas či peníze, můžete se nachytřit třeba tady:

http://www.zaklik.cz/reklamni-texty/jak-psat-reklamni-texty/

http://vetrovka.cz/ppc-prakticky-inzeraty-6

https://www.marketingppc.cz/google-ads/jak-upoutat-prvnim-radkem-adwords-reklamy/

A jaká je vaše zkušenost s psaním reklam pro Google Ads? Zapomněl jsem na něco důležitého? Chcete se podělit o dojmy? Napište mi do komentáře!

Ladislav Vitouš

Ladislav Vitouš

Dělám PPC reklamu, která funguje. Nevěřím trendům ani dojmům, ale číslům a hlavně výsledkům. Prošel jsem si firmou i agenturou a teď dělám PPC kampaně na volné noze. Efektivně, bez bullshitu a pohodově.
Ladislav Vitouš