Wordcamp 2016 pod praporem pokémonů

Co má společného Pikachu a WordPress? A proč nejsou pluginy pro WordPress jako pokémoni? Existuje správná wordpressová šablona? Ví to vůbec někdo? Pojďme spolu hledat odpovědi aspoň na některé otázky týkající se letošního Wordcampu…

Wapuu King Obvykle se snažím chodit na podobné akce včas. V klidu si místo projít, pokecat se šatnářkou, vybrat si nejčistší toalety a vůbec, začít tak nějak zvolna a mít dostatek kapacity program vstřebat bez zbytečných stresů. Pražský dopravní podnik si ale zrovna tuhle únorovou sobotu umanul rozkopat půlku červené trasy metra, takže jsem absolvoval vyhlídkovou jízdu přeplněným autobusem.

Na Hlavním nádraží jsem s 20minutovým zpožděním vyzvedl jsem kolegu programátora. Se zpožděním, ale včas! Kolega programátor náhodou potkal jednoho svého známého, slovo dalo slovo a málem to dopadlo tak, že jsem přišel o bratra ve wordpressovém triku. Protože kurz vaření piva probíhající ve stejný den vlastně není k zahození (jak naznačoval programátorův známý) a kdoví, jak to vlastně s tím WordPressem je.

Naštěstí zvítězil duch nad hmotou a do budovy VŠE jsme dorazili celých 5 minut před zahájením první přednášky.

Nafasoval jsem blok Českého hostingu (a taky propisku!) a wordpressácké tričko se žlutou potvůrkou, která nápadně připomínala nejslavnějšího pokémona. Když zrovna nebudu potřebovat dělat dojem na geeky, bude mít přítelkyně v čem spát. Než se program rozběhnul, stačil jsem ještě narychlo posnídat čokoládový donut (cookies byly v testovacím režimu zakázaný!) a v 10:00 už jsem seděl na přednášce o komunikaci s klientem.

S kolegou programátorem jsme se rozdělili a zatímco já sledoval blok přednášek pro uživatele, on nasával informace z přednášek pro developery. Tedy až na jednu výjimku, kterou byly první přednášky v obou blocích. Vzácně jsme se totiž shodli na tom, že Základy komunikace s klientem jsou, ač v sekci pro developery, mnohem více pro uživatele než Zabezpečení WordPressu, které bylo naopak v sekci uživatelské. No, asi nějaký poké-vtípek.

Pak už jsme se potkávali jen ve čtvrthodinových pauzách mezi přednáškami a zatímco on se horkotěžko snažil vstřebávat high end technologické novinky, já popravdě na uživatelských přednáškách trochu pochrupoval. Třeba u přednášky Honzy Tichého, kterého na jiných akcích hltám s nevěřícným výrazem kombinujícím hrůzu a obdiv, jsem se probudil až v poslední třetině, kdy konečně přestal popisovat základní reporty v Google Analytics a přešel ke custom metrikám a dimenzím. Ale nestěžuju si. Rád si o víkendu pospím.

No, zkrátka a dobře, bylo vidět, že jde spíš o vývojářskou akci. Takže zatímco developeři jeli na dřeň, blok pro uživatele byl spíš takovým začátečnickým průvodcem, jak začít dělat analytiku a marketing.

Co jsem si z Wordcampu odnesl?

Nehodlám vás nudit převypravováním všech přednášek dopodrobna. Ke každé z nich prostě jen napíšu pár tipů, které mi připadaly nejpřínosnější.

Základy komunikace s klientem – Tomáš Kocifaj

  • mějte jasné a podrobné zadání dřív, než se pustíte do práce
  • když něco řešíte po telefonu, sepište si do e-mailu body a nechte je klienta potvrdit
  • na první schůzce neříkejte cenu a termín dodání! – klient nezná slovo „orientační“
  • nepracujte bez smlouvy
  • vždy a všude dodržujte termíny

WordPress weby – skvělý luk, šíp i terč linkbuildera – Filip Podstavec

  • pluginy nejsou pokémoni, nemusíte je mít všechny. Naopak! Zpomalují WordPress a představují bezpečnostní riziko
  • linkbuilding funguje v Česku jinak než ve světě – u nás nejlíp zabírá egobaiting
  • sdílejte tiskovky v HTML formátu. Línější novináři to ocení a nebudou se ani namáhat mazat vám linky
  • nakupujte odkazy jako reklamní plochu
  • aktualizujte obsah

Google Analytics – Jan Tichý

  • pokud ještě nepoužíváte Google Tag Manager, začněte
  • pro GTM, custom dimenze a metriky si nainstalujte DuracellTomi’s Google Tag Manager – funguje to jako praktický pokébal!

Případové studie

  • to je prostě případ od případu, znáte to…

Uživatelské testování stránek z pohledu použitelnosti – Filip Ekl

  • Češi jsou hodně citliví na cenu, což dosvědčuje i fenomén Heuréky a dalších srovnávačů (a láska k reklamním letákům)

Premium šablony – vyhozené peníze nebo výhodná investice? – Tomáš Kocifaj

  • šablony na WordPressu jsou zlo, ať už jsou placené nebo zdarma – mnohem déle se načítají, často jsou obtížné na nastavení a nerespektují cíle vašeho webu
  • tvrdí to člověk, který se zabývá tvorbou custom webů na WP, tak předchozí poznámku berte s rezervou – každý pokémon se na to může dívat trochu jinak

Jak naplánovat tvorbu webu a nezbláznit se z toho – Petr Bechyně

  • sepište si nejdůležitější akce, které návštěvník na webu provádí a ke každé si vytvořte trasu a uživatelský scénář

WordPress jako nástroj pro automatizace digital signage

  • WordPress může fungovat i jako nástroj pro automatizace digital signage… a to je asi všechno, co k tomu můžu říct, protože jsem buď spal nebo lovil obložené bagety

A co ten Pikachu?

Maskot Wordcampu není Pikachu. Vlastně ani pokémon. Ale nemusíte být smutní. Je z Japonska! Aspoň něco. A prý se snažil pokrevně se sblížit s českým lvem, nebo tak něco. O jeho rodokmenu si můžete přečíst víc pohádek na stránkách akce.

Little blue bird told me: Nejzajímavější tweety z Wordcampu





Další články o akci

Jak to měli na akci ostatní? Jaké skvělé tipy jsem prospal? Podívejte se i na další články o akci a získejte kompletní přehled!

5 Comments

Napsat komentář