Koronavirus: Jaký dopad má na PPC kampaně a co s kampaněmi dál? Aktualizováno 17. 4. 2020
Odkaz na aktualizaci ze 17. 4.
Tento týden jsem svým klientům rozesílal e-mail o tom, jak se momentálně probíhající pandemie podepsala na jejich kampaních a jaké kroky doporučuji do budoucna. Rozhodl jsem se ho s menšími úpravami a doplněními sdílet i zde na blogu, aby si ho mohl přečíst každý, kdo čelí dilematu jak se k situaci (v oblasti PPCček) postavit.
Dobrý den, vážený čtenáři mého blogu,
píšu vám ohledně situace kolem pandemie nového koronaviru a jejím dopadem na PPC kampaně.
Má smysl v těchto dnech platit za reklamu? Vzhledem k tomu, že mezi klienty nemám ani jednoho dodavatele zdravotních pomůcek nebo základních potravin, řeším tuhle otázku v posledních týdnech neustále. Návštěvnost klesá už od začátku a s vyhlášením celostátní karentény jdou čísla ještě níž.
Přesto má podle mě smysl pokračovat. A to hned z několika důvodů:
1) Objednávek je sice méně, ale celkové tržby klesly jen mírně
2) Návratnost reklamy klesla ještě méně
Ačkoli je pravděpodobné, že celkové tržby půjdou dolů, kampaně by měly být stále ziskové a jejich vypnutí by tak pro vás znamenalo jen další finanční ztrátu.
3) Věřím, že situace se začne pozvolna zlepšovat
To nejhorší období už je pravděpodobně za námi – největší propad nastal během minulého víkendu, kdy byly zavřeny restaurace a obchody a následně vyhlášený i zákaz vycházení. Od té doby však výsledky mírně rostou. Věřím, že ačkoli teď měli lidé jiné starosti než nakupování, brzy je snad „panikaření“ omrzí a začnou se pomalu vracet ke svým běžným zvyklostem.
Na situaci ale nemusíme koukat úplně černě. Faktem je, že právě teď tráví na internetu čas mnohem víc lidí než jindy! Čím víc lidé surfují, tím větší je pravděpodobnost, že také online nakoupí.
4) Obávám se, že se situace hodně protáhne
Tento bod vlastně souvisí s předchozím. Vzhledem k tomu, jak vypadá situace ve světě, nepočítám s tím, že bychom se měli v dohledné době vrátit k běžnému životu. V Číně virus řádí od prosince, situace už se snad stabilizuje, ale ještě nějakou dobu potrvá, než se lidé vrátí ke svým běžným životům. Dle mého – nejrealističtější odhad je takový, že by u nás hrozba měla být odvrácena někdy během srpna. Ačkoli pevně doufám, že tomu tak nebude a že se k normálu vrátíme výrazně dřív, je třeba počítat s tím, že opatření budou trvat alespoň v řádu měsíců. Nemá tedy smysl teď kampaně vypínat a čekat až se to přežene, ale naopak snažit se prodávat, dokud to půjde a dokud kampaně budou vydělávat. Vzhledem k tomu, že možnosti fyzického prodeje budou teď výrazně omezené, online bude jedinou možností pro spoustu vašich klientů.
5) Teď máte skvělou unikátní možnost předběhnout konkurenci
Věřím, že spousta firem této panice podlehne, osekají marketingové náklady a budou tiše vyčkávat, až bude po všem. Pro vás je to skvělá možnost být vidět a i kdyby zákazníci teď nenakupovali, po zažehnání krize můžete mít před konkurenty, kteří to vzdali výrazný náskok.
6) Pár konkrétních tipů na závěr:
- Režim karantény teď poskytuje většině lidí víc času. Využijte ho pro tvorbu kvalitního obsahu. Vedete blog? Máte sociální sítě? Paráda, dejte o sobě svým zákazníkům vědět. Napište jim, v jakém režimu teď jede váš e-shop. Spousta lidí trpí obavami, že zboží, které si nyní objednají, možná ani nedostanou. Řekněte jim, jaká je situace doopravdy. Zásilkovna i Česká pošta stále fungují.
- Kromě toho je právě teď ideální chvíle na vymazlení celkové komunikace se zákazníky. Posíláte jim maily? Vylaďte je. Delší dobu jste odkládali otextování e-shopu? Do toho! Situace je pro vás příznivá i proto, že se nyní spoustě copywriterů a social content makerů uvolnily kapacity. Jestli tedy víte, že tato oblast pro vás osobně není to pravé ořechové, poptejte profesionály.
- Dejte svým zákazníkům něco navíc. Může to být doprava zdarma, sleva, soutěž… Podle svých možností můžete natočit třeba i krátný vlog. Řada značek právě teď ukazuje na sítích svoje “zákulisí”, což funguje jako spolehlivé posílení brandu. Lidé si budou pamatovat, jestli (a jak) jste s nimi v kritické chvíli interagovali.
- Některým lidem se právě teď moc nakupovat nechce. Buď zboží právě teď neupotřebí, anebo nechtějí mít starosti s fyzickým převzetím zásilky. Ale i to jde řešit. Nabídněte svým zákazníkům možnost nákupu prostřednictvím voucheru s delší dobou platnosti. Prodáváte trička? Fajn, řekněte lidem, že si u vás můžou koupit voucher a ukažte jim výhody – třeba v létě už nebudou muset po obchodech hledat potřebný kousek do šatníku a utrácet za něj, protože mají ten nejlepší předplacený u vás!
<zkráceno> Můj e-mail pak končí organizačním infem pro klienty, co dělat pokud chtějí ve spolupráci pokračovat / ukončit ji, kdo se postará o kampaně, pokud bych nedejbože onemocněl, a dalšími citlivými informace, které se nehodí sdílet veřejně, pozdravem a samozřejmě podpisem.
Aktualizace k 17. 4. 2020
Od sepsání původního dopisu / článku uběhl již téměř měsíc a situace opět výrazně pokročila. Přišel tedy čas podívat se, jak pandemie nového koronaviru ovlivnila reklamní účty (mých klientů) po více než měsíci od prvních razantních opatření. Kolabuje česká ecommerce ekonomika, nebo se naopak obchody přesouvají do online prostředí a eshopy zažívají žně? Pojďme se podívat na data:
Vývoj tržeb
Vývoj návratnosti
Disclaimer: Než se pustíme do podrobnějšího rozboru, je třeba dodat, že pro původní část článku z 19. 3. jsem vybral „stabilizované“ kampaně, ve kterých za poslední dobu neproběhla žádná výraznější změna v optimalizaci PPC. To proto, abych z analýzy vyloučil výkyvy způsobené jinými zásahy (změna konverzních akcí, nová publika, ale třeba i klientovy úpravy webu apod.) než vlivem koronavirové situace. Vše, co ukazují grafy výše, se proto dá vztáhnout přímo k vlivu pandemie.
Pro dnešní aktualizaci článku (17. 4.) jsem použil naprosto totožnou skupinu kampaní. Protože mě ale klienti platí za to, abych z jejich kampaní vytěžil maximální možný výkon, během uplynulého měsíce jsem v kampaních samozřejmě musel provádět poměrně rozsáhlé změny, kterými jsem se snažil reagovat na stávající situaci na trhu.
A samozřejmě jako předtím platí, že jde o úzký výsek trhu, ke kterému mám přístup a proto nemůže zobecňovat situaci jako takovou.
Přesto přese všechno je z obou grafů zjevné, že výsledky se od publikování původního článku zlepšily nejen na původní úroveň, ale dokonce mírně nad ní. V grafu zaznamenávám oranžovou šipkou hlavní vlnu zavírání provozoven a přijetí hlavních ochranných opatření.
Z dat vyplývá, že bezprostředně poté kampaně zaznamenávají propad, ale s postupem času opět rostou. Zde je několik zásadních důvodů, které k tomu pravděpodobně vedly:
- propad nákupů v offline světě a jejich přesun do onlinu (tedy přímý dopad opatření proti šíření pandemie)
- optimalizace kampaní v návaznosti na stávající situaci (tedy nárůst navzdory pandemii) – a že to u některých klientů byla fuška
- příchod tradičního sezónního nárůstu spojený s ročním obdobím (ačkoli u většiny sledovaných klientů sezona v tomto období spíše končí, u některých byl nárůst jednoznačně ovlivněný prvními slunečnými dny)
Pojďme si teď bod po bodu projít můj dopis klientům z doby, kdy na nás pandemie poprvé udeřila:
1) Objednávek je sice méně, ale celkové tržby klesly jen mírně
Na datech je vidět, že propad počtu objednávek byl v prvním týdnu opravdu děsivý. Při srovnání s grafem s tržbami (o dva grafy výše), je vidět, že propad tržeb byl méně dramatický. Co jsem však ve svém opatrném optimismu nepředpokládal ani já, je rychlost, s jakou se situace zlepšila a vyrostla dokonce nad úroveň před krizí. Celá „panika“ netrvala ani 14 dní.
2) Návratnost reklamy klesla ještě méně
Tady platí v podstatě totéž, co pro bod jedna. Po úvodním propadu se návratnost reklam velice rychle vrátila na původní úroveň a nyní je ještě lepší než byla na začátku roku.
3) Věřím, že situace se začne pozvolna zlepšovat
Je vidět, že tento bod se naplnil a to dokonce ještě rychleji, než jsem předpokládal. Je otázka, jak na situaci zapůsobí postupné otvírání kamenných prodejen, které se v těchto dnech intenzivně řeší, nicméně je zjevné, že online nákupy jsou zatím v dobré kondici.
4) Obávám se, že se situace hodně protáhne
Toto je stále předmětem spekulací. Na postupném zmírňování opatření se intenzivně pracuje, ale předpokládám, že k úplnému uklidnění situace a návratu k „běžnému životu“ ještě pěknou chvíli nedojde.
5) Teď máte skvělou unikátní možnost předběhnout konkurenci
Zatímco spotřebitelé se (aspoň z mého subjektivního hlediska) oklepali z původní paniky celkem rychle a hledají cesty, jak se opatrně vrátit ke svému původnímu životu, mnoho podnikatelů vnímá příchod dlouho očekávané finanční krize a snaží se držet zkrátka a šetřit náklady. Pro vás je to tak skvělá příležitost konkurenci předběhnout – online marketing stále funguje (aspoň mému vzorku klientů) a není tedy třeba dělat radikální škrty a připravovat se o další zisky.
6) Pár konkrétních tipů na závěr:
I závěrečné tipy jsou stále platné (většina z nich i v dobách, kdy žádné krize neřádí) a vy jich můžete naplno využívat.
Závěrem
Ačkoli je stávající situace těžkou zkouškou pro celé lidstvo a mnoho z nás pocítí jeho dopady velmi citelně (ať už zdravotně nebo finančně), není potřeba podléhat panice. Svět se točí dál a pokud máte svým zákazníkům co nabídnout, rádi od vás nakoupí. Přeji vám všem pevné nervy, pevné zdraví a mnoho úspěchů v podnikání i osobním životě.
Nové informace o stávající situaci najdete ve článku: Krize, léto, korona
- 42. Jak uhlídat kampaně a ušetřit nervy s Petrem Burešem - 10. 9. 2024
- KBN 119: (Ne)konec 3rd party cookies a proč není historie změn dobrým ukazatelem kvality práce (05. 08. 2024) - 5. 8. 2024
- KBN 117: Data z GA3 jsou definitivně pryč, proč byste neměli vylučovat redundantní KWs a další novinky (04. 07. 2024) - 8. 7. 2024
Tomáš Maier
24. 3. 2020Pravda.Hezký článek.
Tomáš
21. 4. 2020u nás je to podobné jak popisujete, velký pád, pak rychlý vzestup a dnes jsme na tom lépe než před v první půli března. Prodáváme trička s potiskem.
Ladislav Vitouš
21. 4. 2020Díky za komentář. To jsem rád, že se daří a že se vás krize nijak dramaticky nedotkla. A teď se k vám jdu podívat na trika 😉
Petr
22. 4. 2020Spravuji několik účtů pro různé typy podnikání: a) eshopy s potravinami a alkoholem a za b) pro služby. Na eshopech jste neviděli ten mazec. Vánoce hadr. Ta čísla jsou neuvěřitelná. Začalo to tak dva týdny před karanténou a zatím stále ještě graduje. Za b) účty pro různé online služby typu seznamky, energie atp.: tam zpočátku velký propad v konverzích při mírném nárůstu podílu zobrazení a počtu prokliků, což dále zdrazovalo CPA, postupně se čísla pomalu zlepšují, ale za cenu velké optimalizace. Je to dřina a není ještě vyhráno.
Ladislav Vitouš
23. 4. 2020Díky za komentář. U potravin mi to dává celkem smysl. Vystřelilo to takhle i čistě alkoholického sortimentu?
Služby všeho druhu (pokud nejde o rozvoz jídla) teď bohužel trpí a myslím, že to ještě bude boj. Přeju pevné nervy a ať se dřina vyplácí.
Tomáš
22. 4. 2020My máme celkem zbytné zboží, prodeje jdou hlavně do EU/USA, a tam byl propad od druhého týdne v únoru tak na 20%. Minulý týden se to nějak zázračně vrátilo na předkastrofický stav.
Ladislav Vitouš
23. 4. 2020Díky za komentář, s mezinárodním prodejem v téhle době zkušenost nemám, takže tohle je pro mě určitě zajímavá informace.