Jak na web nainstalovat Universal Analytics pomocí Google Tag Manageru?
Google Universal Analytics představovaly donedávna jeden ze základních nástrojů pro měření návštěvnosti webu, chování uživatelů na stránkách, zdrojů návštěvnosti a dalších důležitých metrik. A ačkoli jej dnes nahradila novější verze Google Analytics 4, mnoho správců webu i analytiků stále využívá právě Universal Analytics. A to proto, že některé funkce nejsou v nové verzi ještě plně odladěné, kvůli historickým datům, která mají ve starší verzi nebo i proto, že jsou zkrátka zvyklí na staré rozhraní.
To jsou vše dobré důvody, proč „staré“ Google Analytics nasadit. A ačkoli vám Google při zakládání nového účtu nabídne automaticky možnost vytvořit účet Google Analytics 4, existuje způsob, jak Universal Analytics stále nainstalovat. Jak na to se dozvíte v tomto návodu.
Pokud ještě na webu nepoužíváte Google Tag Manager, přečtete si, jak jej nainstalovat zde.
Ale zpátky k Analytics. Účet si založíte zde:
Nastavení je velmi návodné. Jen dejte pozor, ať si nastavíte správnou časovou zónu a měnu – obojí tvoří důležitou část dat, která uvidíte.
Protože se v této části článku zabýváme Universal Analytics, zatímco nové účty se už standardně vytvářejí ve verzi Google Analytics 4, je potřeba ve druhém kroku – nastavení služby – zvolit “Zobrazit rozšířené možnosti” a zaškrtnout možnost “Vytvoření služby Universal Analytics”.
Vzhledem k tomu, že v budoucnosti bude Universal Analytics nahrazeno Google Analytics 4, doporučuji nechat zaškrtnutou i možnost “Vytvoření služby Google Analytics 4 a služby Universal Analytics”, čímž vytvoříte obě služby zároveň.
Nenechte se vystresovat v sekci “Informace o vaší firmě” (nikdo je ověřovat nebude), odsouhlaste smluvní podmínky a váš Analytics účet je vytvořený.
Pokud jste vytvořili i účet GA 4, po dokončení se vám zobrazí obrazovka “Podrobnosti webového streamu”. Jedná se o nastavení služby Google Analytics 4. Nás teď však zajímají Universal Analytics, takže tuto obrazovku vypněte. Ve sloupci služba vyberte z rozbalovací lišty správou službu (bude to ta s ID začínajícím na “UA-”) a následně vyberte “Nastavení služby”.
Zde vás bude nejvíce zajímat “ID měření”. Zkopírujte si ho a přejděte do Google Tag Manageru.
V GTM otevřete svůj kontejner a klikněte na tlačítko “Nová značka”.
Klikněte do sekce “Konfigurace značky” vyberte typ značky “Google Analytics: Universal Analytics” a v políčku Nastavení Google Analytics vyberte “Nová proměnná”. Do té pak nastavíte ID měření z vašeho Google Analytics.
V sekci “Spouštění” pak vyberte pravidlo “All pages” (tak se váš měřící kód Google Analytics načte na všech stránkách vašeho webu) a uložte.
Předtím než se značka Google Analytics opravdu nahraje na váš web, musíte kliknout na tlačítko “Odeslat”. Tím nasazujete všechny změny a úpravy, které jste v Tag Manageru provedli, do živé verze. Často se na to zapomíná a člověk pak marně hledá, co nastavil špatně.
Vedlejším tlačítkem “Náhled” pak můžete přímo na vašem webu otestovat, jestli se značky spouští, jak mají.
Gratuluji! Vaše Google Analytics jsou nainstalované a můžete se pustit do měření.
- 42. Jak uhlídat kampaně a ušetřit nervy s Petrem Burešem - 10. 9. 2024
- KBN 119: (Ne)konec 3rd party cookies a proč není historie změn dobrým ukazatelem kvality práce (05. 08. 2024) - 5. 8. 2024
- KBN 117: Data z GA3 jsou definitivně pryč, proč byste neměli vylučovat redundantní KWs a další novinky (04. 07. 2024) - 8. 7. 2024