Checklist: Kontrola PPC kampaně po spuštění
Během své kariéry už se mi stalo několik vypečených fuck-upů, kterým jsem mohl úplně hladce předejít. V pátek jsem pustil kampaň, abych v pondělí zjistil, že mi v rozpočtu ujela desetinná čárka a já přes víkend utratil celý klientův budget. Spustil jsem v Německu kampaň s reklamami v češtině nebo naopak. Přitom by stačilo tak málo a k podobnému problému vůbec nemuselo dojít.
A tak se zrodil můj soukromý checklist, který si po každém spuštění kampaně projdu a zkontroluji, jestli je kampaň správně nastavená. Tento checklist je určený pro Google Ads, v materiálech ke stažení pak najdete i upravenou verzi pro Facebookové reklamy. Původně krátký seznam jsem s tím, jak jsem vršil chyby – tedy chci říct sbíral zkušenosti – doplňoval do stávající podoby. Ze své podstaty žádný takový seznam nemůže být zcela vyčerpávající (pokud kontrolou nechcete strávit víc času než samotným nastavením kampaně), nicméně tento by vás měl uchránit před těmi největšími průšvihy.
Pro větší jednoduchost jsou jednotlivé body seskupené podle přehledů, ve kterých je můžete najít a zkontrolovat.
Tak pojďme na to:
1. Lokalita
Najdete: V záložce Nastavení na úrovni Kampaně
Při náročné analýze klíčových slov a vymýšlením několika tuctů přesvědčivých reklamních textů na takovou podružnost jako je lokalita snadno zapomenete. Pokud jste eshop, prodáváte po celém Česku a v účtu máte Českou republiku nastavenou defaultně, problém to není. Ale pokud vytváříte kampaně pro několik různých států, nebo naopak chcete cílit jen na úzkou lokalitu kolem své prodejny, může mít jakékoli opomenutí fatální důsledky. A na rozdíl od špatně nastaveného rozpočtu, který vás praští do očí hned, jak kampaň otevřete, na tuhle chybu můžete narazit až za několik týdnů.
Věnujte tedy několik vteřin své drahocenné pozornosti tomu, jestli své kampaně opravdu cílíte tam, kam chcete.
2. Jazyk
Najdete: V záložce Nastavení na úrovni Kampaně
Jazyk a lokalita k sobě samozřejmě patří. S výjimkou specifických příkladů (jako například chci cílit na Čechy, kteří žijí ve Spojených státech) chcete mít nastavenou jednu z těchto možností:
- Národní jazyk dané země – v Čechách čeština, v Německu němčina a hlavně to nepoplést
- Národní jazyk dané země + další v dané zemi obecně užívané jazyky – s technologiemi pevně spjatá angličtina, francouzština v Kanadě, španělština na jihu USA atd.
- Všechny jazyky – sázka na jistotu – lidé mají prohlížeče nastavené na nejrůznější jazyky a pokud se nebojíte, že proděláte na těch několika turistech, co v dané zemi zrovna jsou na návštěvě, s cílením na všechny jazyky nic nezkazíte.
Do problémů se v tomto případě dostanete hlavně tehdy, když cílíte kampaně na více států a jazyky někde přehodíte. Ale když už si kontrolujete cílovou lokalitu, tak na ty jazyky taky koukněte, je to jen o řádek níž.
3. Rozpočet
Najdete: V záložce Nastavení na úrovni Kampaně
Hlavně denní rozpočet dokáže při nesprávném nastavení napáchat dalekosáhlé škody. Dnes možná více než dříve. Zatímco dříve byl v Google Ads pouze denní rozpočet, některé účty už umožňují i nastavení celkového, nebo měsíčního rozpočtu. A asi si dokážete představit, co se stane, když do denního rozpočtu nastavíte svůj celkový rozpočet.
Pokud pracujete s pevně daným rozpočtem, může být přepočet do denního rozpočtu otrava (zvlášť u větších účtů). Osobně to řeším pomocí vzorečků v chytré tabulce, ve které si vedu přehled kampaní. Přečtěte si o ní v tomto článku.
4. Datum ukončení (případně i zahájení)
Najdete: V záložce Nastavení na úrovni Kampaně
Pokud má vaše kampaň končit k určitému datu, nezapomeňte si zkontrolovat, že je opravdu nastavené. A opravdu nespoléhejte na to, že si v pátek večer vzpomenete na to, že musíte vypnout vánoční kampaň. Když přetáhnete rozpočet u „běžné“ kampaně, aspoň přivedete nějaké nové zákazníky, ale pokud budete utrácet za propagaci vánočního večírku ještě týden po jeho skončení, nemůžete na svou obhajobu říct vůbec nic.
5. Jazyk klíčových slov / reklam + shoda klíčových slov
Najdete: V záložkách Klíčová slova a Reklamy a rozšíření na úrovni Kampaně
Tento bod je specifický hlavně pro kampaně, které běží v několika různých jazykových prostředích. Pokud celý profesní život prodáváte vysavače v Česku, asi se vám nestane, že byste omylem napsali reklamy třeba finsky. Ale pokud kampaně překládáte do několika jazyků, snadno se stane, že i když použijete správný jazyk reklam, zapomenete cílit na správná (tedy přeložená) klíčová slova.
Ale i pokud překlady neřešíte, projděte si v rychlosti, jestli máte u klíčových slov správnou shodu – ta volná také dokáže pěkně potrápit, jestli jsou správně rozdělené do sestav a jestli nemáte v reklamách překlepy atd. A – jak radí Jirka Schaffer – jestli máte reklamy vůbec vytvořené pro všechny sestavy.
6. Správná URL
Najdete: V záložce Reklamy a rozšíření na úrovni Kampaně
Otevřete si stránku s reklamami a jednoduše klikněte na nadpisy jednotlivých reklam. Stačí drobný překlep v URL a stránka se nenačte. Pokud kopírujete reklamy z jiných sestav, vedou opravdu na tu správnou podstránku? A správnou jazykovou verzi? Popravdě ani já neproklikávám reklamy úplně všechny, ale čím je kampaň složitější a na čím větší počet podstránek vede, tím důkladněji tenhle bod ověřuji.
7. Rozšířené cílení (především pro remarketing)
Najdete: V nastavení Upravit cílení reklamní sestavy v záložce Publika na úrovni Reklamní sestavy
Tento bod je velmi specifický, ale několikrát se mi tak ošklivě nevyplatilo jeho zanedbání, že jej uvádím i zde. Nejčastěji si ho budete chtít ohlídat u přesně cílených remarketingových kampaní, ale vyplatí se o něm vědět v jakékoli kampani v obsahové síti.
Google Ads umožňuje rozšířit zásah i mimo publikum, které specificky zacílíte na základě podobnosti uživatelů, a tím vám umožní zasáhnout další potenciální zákazníky. To je ve většině případů fajn.
Problém je, že toto rozšíření je v defaultním nastavení zapnuté (byť jen v mírném režimu). A u kampaní, kde máte publikum velmi malé, může i takovéhle „mírné“ cílení zasáhnout násobně větší publikum, než na které skutečně cílíte. Představte si, že chcete oslovit zákazníky, kteří opustili váš nákupní košík. A Google začne zobrazovat reklamu „Zapomněli jste si u nás na pokladně nákup!“ několika tisícům lidí, kteří váš eshop v životě neviděli.
Pokud tedy chcete cílit opravdu jen na lidi, kteří u vás na webu byli a nějakou akci provedli, nezapomeňte si toto nastavení vždy zkontrolovat a rozšíření vypnout.
8. UTM nebo GCLID parametry a propojení účtů
Najdete: V horním menu: Nástroje a nastavení > Připojené účty > Google Analytics
UTM (u Google Ads častěji GCLID) parametry vám pomáhají označit zdroj kampaně, a tím i její vyhodnocování v Google Analytics. Odesílání těchto značek je v Google Ads většinou vždy zapnuto, takže když se přihlásíte do Google Analytics, zdroj návštěvy, konkrétní kampaň i klíčové slovo tam „prostě vidíte“. Ale běda, když to jednou nastavené není. V Analytics se vám začnou kampaně míchat jedna přes druhou, čísla nesedí, návštěvy vám padají pod přirozené vyhledávání a ve výsledcích je mírně řečeno bordel.
Nejdříve se rozhodněte, zde chcete používat UTM nebo GCLID parametry. Možné jste se právě doslechli o UTM značkování a chcete jej používat všude, včetně Adwords kampaní. Ale pokud k tomu nemáte obzvlášť dobrý důvod, v Google Ads využijte GCLID, které jsou mnohem podrobnější (předávají třeba informace o reklamní sestavě, klíčových slovech i vyhledávacích dotazech a dalších asi 15 parametrech).
Jak to tedy ověřit? V horním menu si otevřete Nástroje a nastavení > Připojené účty > Google Analytics a nad tabulkou s účty byste měli vidět poznámku: „Automatické přidávání štítků je u všech klientských účtů zapnuto.“ Pokud automatické přidávání štítků zapnuté není, máte problém a měli byste si jej zapnout. Hned u poznámky najdete oficiální nápovědu, takže do podrobností zde zabíhat nebudu.
9. Jsou importované konverze?
Najdete: V horním menu: Nástroje a nastavení > Konverze
Než kampaň odešlete do světa, měli byste si definovat, jaké cíle by měla plnit. Je to odeslání objednávky, vyplnění poptávkového formuláře nebo zobrazení konkrétní stránky? Možná už máte cíle nastavené v Google Analytics, to ovšem automaticky neznamená, že je uvidíte v Google Ads. Otevřete si nastavení účtu a podívejte se, jaké konverze měříte, podívejte se, zda fungují a zamyslete se, jestli vám něco nechybí.
Stejně jako předchozí bod je toto nutnost spíše u nově založených účtů, ale ani tak není na škodu si to ověřit s každou novou kampaní.
10. Je kampaň aktivní?
Najdete: V záložce Kampaně na úrovni Účtu
Zní to jako naprostá samozřejmost, ale až se vám stane, že si projdete komplikovaným nastavením kampaně jen proto, abyste po týdnu zjistili, že jste ji zapomněli zapnout, budete si rvát vlasy. Stane se to snadno, třeba při kopírování starších kampaní.
Kampaň může být ve třech stavech: Aktivní, Pozastavená, nebo Odstraněná. V jakém stavu ji chcete mít je snad jasné (ale pro jistotu jsem ho vytučnil).
11. Jsou kampaně a účet správně propojené s externími nástroji a kontrolními zdroji?
Tento bod už jde za hranice nastavení kampaně samotné a záleží na tom, jak máte nastavený pracovní proces. Já osobně si data pomocí skriptu odesílám do Google Sheets tabulky, kde si hlídám výsledky a řídím rozpočty, využívám externí nástroje jako Opteo, které mi usnadňují správu kampaní atd. Nezapomeňte si proto ověřit, jestli se výsledky odesílají tam, kam mají, jestli máte vše zaznamenané a jestli jste připojili všechny nástroje, které k práci potřebujete.
12. Jsou změny odeslané?
A poslední, okrajová poznámka: Pokud jste kampaně připravovali v Google Ads Editoru (dříve Adwords Editor), nezapomeňte, že změny se v účtu neprojeví, dokud nekliknete vpravo nahoře na tlačítko odeslat. Ale pokud jste celou kontrolu prováděli ve webovém rozhraní a kampaň tam vidíte, samozřejmě jste ji odeslali. Ale i tak si zkontrolujte, jestli vám v editoru nezůstaly nějaké změny neodeslané.
Pokud si chcete checklist stáhnout v přehledné podobě v PDF, najdete jej zde:
Stáhnout checklist
A jak jste na tom s kontrolou kampaní vy? Kontrolujete je po spuštění? Máte vlastní checklist? A kontrolujete něco, na co já jsem nepomyslel? Podělte se v komentářích!
Víc lidí, víc chyb. Tedy zkušeností.
- 26. Jak se stát PPCčkařem, kterého klienti budou milovat, s Ondrou Slámou - 7. 3. 2023
- KBN 087: Performance Max už nebudou blackbox?! Reklama ve světě AI, síla automatických bidovacích strategií, GA4 a více (03. 03. 2023) - 3. 3. 2023
- KBN 086: Automatická migrace UA do GA4? Souboj umělých inteligencí, jak na Search Partners a další (17. 02. 2023) - 17. 2. 2023
Tomáš
22. 12. 2020Díky za článek. Zábavné čtení. Samozřejmě, že jsem skoro všechny chyby už někdy udělal a bez checklistu už nic nespouštím. Mám jej raději dost podrobný a mám v něm navíc třeba správná vylučovací slova, správně nastavené dynamické inzeráty, správné extensions, konverze nastavené jako Goals v GA, gramaticky správný text reklam, nastavení pravidel či scriptů.
Tomáš
22. 12. 2020Ještě by mě zajímal checklist pravidelných kontrol kampaní. Ten si tvořím taky, ale pořád s ním nejsem spokojený a moc nevím, jak to systematicky pojmout. Nemohl byste o tom prosím něco napsat? Na jaké základní metriky a vztahy mezi nimi se dívat, když kampaň vyhodnocuji? Chápu, že těch metrik a vazeb mezi nimi může být desítky, možná stovky. Když tato metrika je …., tak kontroluji … + ….+ …. a když jsou tyto …., tak se dívám na…… Ale to je to, o čem mi články chybí nejvíc a v čem nejvíce tápu. Vypíchnout třeba top 5 metrik a zásadních kontrolních vztahů by mi třeba dost pomohlo.
Ladislav Vitouš
23. 12. 2020Pěkný den, Tomáši,
děkuji za komentář a za podnět k dalšímu článku a vlastně i checklistu, neboť žádný takový momentálně nepoužívám a kampaně kontroluji spíš podle citu a zkušeností.
Ale než se k tomu dostanu, tady pár tipů, podle kterých přistupuji ke kontrole kampaní teď
1) Nezaměřuji se moc na jednotlivé systémové metriky, ale řeším hlavně přínos, potažmo zisk, který kampaň pro klienta má:
https://www.vitousladislav.cz/blog/profit-ppc-google-ads/
I kdyby kampaň měla tragické CTR nebo mizerný konverzní poměr, pokud vydělává klientovi víc než ostatní kampaně, pak je vše v pořádku. A naopak kampaň se skvělými výsledky v nějaké metrice může být ztrátová. Takže to hlavní co řeším jsou zkrátka peníze, které tečou klientovi na účet. Vše ostatní z toho vyplyne samo.
2) Když řeším nějaký účet snažím se zaměřit na těch 20 % kampaní/reklam/klíčových slov/lokalit/publik, které jsou zodpovědné za 80 % tržeb/náklad/konverzí/zobrazení
https://www.vitousladislav.cz/blog/paretovo-pravidlo/
Tím se nejen zaměřím na ty části reklamního účtu, na kterých záleží (opravdu nemá smysl dlouze mudrovat nad kampaní, které čerpá 0,5 % z rozpočtu), ale hlavně tím získám i dobré měřítko kvality kampaní. Např. pokud reklamní sestava utrácí 80 % rozpočtu, ale nepřivádí ani 30 % tržeb asi je s ní něco v nepořádku a buď ji rovnou vypnu, nebo důkladněji prozkoumám, kde jsou její slabá místa.
A tím, že aplikuju tahle dvě pravidla se zpravidla velmi rychle dostanu k nějaké smysluplné kontrole a optimalizaci. Člověk samozřejmě musí vědět o takových specialitách jako jsou vyhledávací dotazy, musí si vzpomenout jednou za čas zkontrolovat typy zařízení, kde se reklamy zobrazí atp. Ale o tom více až v tom slibovaném článku (snad).